شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایید سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق

 

با وجود تکذیب وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، تایید کرد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، حدود دو هفته پیش به بغداد رفته و با مقام‌های این کشور دیدار کرده است.

مسجدی در مصاحبه با شبکه العالم در واکنش به گزارش‌ها درباره توصیه قاآنی به گروه‌های شیعه عراقی برای انجام ندادن اقدامات «تحریک‌آمیز» گفت که اگر دونالد ترامپ «تحریک نکند» جمهوری اسلامی قصد اقدام علیه آمریکا ندارد.

او افزود که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، قاآنی نماینده جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با مقام‌های عراقی است و «ماموریت‌های گذشته و روابط گذشته را انجام می‌دهد».

به گفته مسجدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سفرهای خود به عراق با رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر و مقام‌های سیاسی و حزبی عراق دیدار می‌کند و در سفر اخیر هم با تعداد زیادی از مسئولان عراقی ملاقات کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوم آذر گزارش‌ها درباره سفر پنهانی قاآنی به عراق در پی بررسی گزینه حمله نظامی به ایران از سوی دولت ترامپ را «خبرسازی» خوانده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و بی‌بی‌سی عربی گزارش داده بودند که قاآنی سفری «پنهانی» به عراق داشته و با مقام‌های این کشور ملاقات کرده است.

 به نوشته آسوشیتدپرس، قاآنی در این سفر با گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی دیدار کرده و از آن‌ها خواسته است در هفته‌های باقی مانده از دولت ترامپ، دست به اقدامی «تحریک‌آمیز» نزنند. 

مسجدی درباره این گزارش گفت که جمهوری اسلامی در اقدامات این گروه‌ها دخالت نمی‌کند. او در عین حال اعلام کرد که این گروه‌ها «علاقمند» هستند نظرات جمهوری اسلامی را بدانند و با آن مشورت کنند.

مسجدی گفت: «ترامپ به بقیه بهانه می‌دهد. ترامپ نباید کسی را تهدید کند و اقدامات تحریک‌آمیز انجام دهد. اگر این اتفاق نیفتد طبیعی است که نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ‌کس دیگر بنای بر این ندارد که اقداماتی علیه آمریکا انجام دهد.» 

او تاکید کرد که از نظر این گروه‌های شبه‌نظامی و همچنین ایران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به دست آمریکا، باید نیروهای این کشور از عراق خارج شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More