شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی با شعار: ای ظریف ماله‌کش علاج کن علاج کن

 

برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در برابر سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تجمع کردند و ضمن سر دادن شعارهایی همچون «ای ظریف ماله‌کش،‌علاج کن علاج کن»، اعلام کردند که شکایتی را از سه متهم اصلی، یعنی حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، و محمدحسین باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح امضا کرده‌اند.

بر اساس ویدئوهایی که به ایران‌اینترنشنال رسیده، خانواده‌ها همچنین با تاکید بر دادخواهی در این پرونده، تلاش برای پرداخت غرامت با هدف ساکت کردن خانواده‌ها را محکوم کردند.

یکی از اعضای این خانواده‌ها با اشاره به اظهارات ظریف در فایل صوتی فاش‌شده از او گفت که خانواده‌ها پیش از انتشار این فایل می‌دانستند که حسین سلامی، علی شمخانی و محمدحسین باقری در این فاجعه نقش دارند.

او ادامه داد که پس از این اظهارات ظریف، همه اعضای خانواده‌ها شکایتی را علیه این سه فرمانده نظامی امضا کردند.

 

 

محمدجواد ظریف در یک فایل صوتی که ایران‌اینترنشنال آن را منتشر کرد درباره شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی گفت که مقام‌های نظامی و امنیتی کشور بعدازظهر چهارشنبه یا صبح پنجشنبه از آن خبر داشتند.

هواپیمای اوکراینی در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه ۹۸ با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران ساقط شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس ابلاغیه دادسرای نظامی تهران که برای خانواده‌های شاکیان ارسال شده، برای «آمرین و عاملین اصلی» این فاجعه قرار منع تعقیب صادر شده است.

به گفته این انجمن، از این افراد در این ابلاغیه با عنوان «مشتکی عنهم» (شکایت‌شده از آنها) نام برده شده است.

همچنین در ابلاغیه این دادسرا گفته شده که برای ده نفر از متهمان قرار جلب صادر شده اما هیچ توضیحی درباره هویت یا سِمت این افراد ارائه نشده است.

در واکنش به خبر انجمن خانواده‌های هواپیمای اوکراینی، ایسنا به نقل از «یک مقام آگاه در سازمان قضایی نیروهای مسلح» این خبر را تکذیب کرد.

پیش از آن غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، گفته بود قطعی نیست که دادگاه متهمان پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی علنی باشد.

این در حالی است که وزارت خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به «دستکاری» اطلاعات در پرونده انهدام هواپیمای اوکراینی متهم کرد.

همچنین کانادا و اوکراین گزارش جمهوری اسلامی درباره هواپیمای اوکراینی را تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند و تاکید کردند این گزارش به سوالات موجود پاسخ نگفته و نتوانسته واقعیت یا مدرک محکمی ارائه دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More