شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تردید وزارت بهداشت در رسیدن واکسن‌ها؛ جهانپور: مهم است از آمریکا و بریتانیا نیاید

در حالی که معاون وزارت بهداشت ایران از رسیدن «تعداد زیاد» واکسن به ایران تا پایان سال جاری ابراز ناامیدی می‌کند، یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز اجرای واکسیناسیون عمومی در زمستان سال آینده خبر می‌دهد.

همزمان روابط عمومی وزارت بهداشت نیز می‌گوید مهم است واکسن‌های وارداتی از مبدأ آمریکا و بریتانیا نباشد.

مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا،‌ روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه اعلام کرد واکسیناسیون عمومی زمستان سال ۱۴۰۰ خواهد بود. او گفت: «در این برنامه قرار است حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن از مجموعه کوواکس، بیش از ۲۵ میلیون دوز از طریق واردات و ۲۵ میلیون دوز با استفاده از تولیدات داخلی تامین شود.»

قانعی اشاره کرد زمستان امسال در کنار کادر درمان، افراد مسن،‌ معلولان و جانبازان مراکز نگهداری در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

به گفته او، در بهار و تیرماه سال آینده هم افراد بالای ۶۵ سال، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با بیماری زمینه‌ای و افرادی که به واسطه شغل‌شان با مردم در تماسند،‌ واکسن دریافت می‌کنند.

این مقام ستاد کرونا افزود: «مرداد تا آذر ۱۴۰۰ نیز نوبت به واکسیناسیون ساکنان مراکز شلوغ، افراد ۵۵ تا ۶۵ سال فاقد بیماری زمینه‌ای و شاغلان ضروری و کارکنان بهداشتی که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن می‌زنند.»

همزمان علیرضا رییسی، معاون وزارت بهداشت، هم می‌گوید: «برای تامین واکسن دچار مشکل هستیم و مطمئن نیستیم تعداد زیادی واکسن تا پایان سال به دستمان برسد.»

 

مهم است واکسن از آمریکا و بریتانیا نیاید

 

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، که پیش از این به منتقدان واردات واکسن‌های اسپوتنیک ساخت روسیه حمله کرده و مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، را فاقد «شأن ارزیابی» خوانده بود، اکنون درباره تهیه واکسن کرونا می‌گوید: «مهم این است که از مبدأ بریتانیا و آمریکا نباشد.»

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «بقیه موارد در شرایط برابر ارزیابی و حسب مجوز و تایید سازمان غذا و دارو خرید و واردات انجام می‌شود.»

با افزایش انتقاد برخی مقام‌های بهداشتی و سیاسی کشور به تصمیم ناگهانی حکومت برای خرید و واردات واکسن روسی روز یکشنبه سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت، نیز منتقدان را به «خباثت ملی» متهم کرد.

تاکنون علاوه بر مینو محرز، حسینعلی شهریاری،‌ رییس کمیسیون بهداشت مجلس، و بهرام پارسایی،‌ پزشک و نماینده سابق مجلس، هم از تصمیم خود برای عدم تزریق این واکسن سخن گفته‌اند.

علاوه بر این سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به عدم تایید این واکسن از سوی سازمان بهداشت جهانی مسئولیت واردات و تزریقش را با وزارت بهداشت دانسته است.

 

اعلام ناگهانی خرید واکسن روسی

 

تصمیم خرید واکسن روسی را نخستین‌بار محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه، هفته گذشته و بدون اعلام وزارت بهداشت طی سفری به مسکو و دیدار با همتایش سرگئی لاوروف اعلام کرده بود.

پس از اعلام این خبر از سوی ظریف، کیانوش جهانپور گفت مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک روسیه در «بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو صادر شده است.»

اما او جزییاتی از زمان تشکیل جلسه این کمیسیون و نتایج بررسی‌های فنی آن از سوی مراجع مرتبط نداد. 

از سوی دیگر وبسایت سازمان غذا و دارو که اسناد جلسات تمامی کمیسیون‌های مرتبط را منتشر می‌کند، هنوز جزییات جلسات هجدهم به بعد این کمیسیون را منتشر نکرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More