شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جروزالم‌پست: انفجار نطنز هشداری بازدارنده و روشن به ایران درباره عبور از خط قرمز هسته‌ای بود

 

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نوشت به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، بر خلاف گزارش‌های مبتنی بر حمله سایبری، یک «خرابکاری فیزیکی» برای ارسال هشدار صریح و بدون ابهام به ایران در زمینه عبور از خطوط قرمز هسته‌ای بوده است.

این روزنامه چهارشنبه ۲۶ شهریور گزارش داد انفجار دوماه پیش در مرکز غنی‌سازی هسته‌ای نطنز به منظور ارسال پیام «قاطعیت در زمینه توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی» بوده است.

این نشریه انفجار صورت‌گرفته را ناشی از «خرابکاری فیزیکی»، و نه حمله سایبری، عنوان کرده و نوشته است هدف از آن این بود که هشداری «بازدارنده و بدون ابهام» در این مورد ارسال کند که پیشروی ایران به سوی سلاح هسته‌ای «فراتر از خطوط قرمز» تحمل نخواهد شد.

تهران پیشتر تایید کرده بود این انفجار یک «حمله خرابکارانه» بوده، اما از گزارش درباره جزییات آن خودداری کرده است.

یک روز پس از انتشار گزارش جروزالم‌پست نیز کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌الملی مستقر در وین، بار دیگر «خرابکارانه» بودن این انفجار را تایید کرد. به گزارش رسانه‌های ایران، او روز پنجشنبه در سخنانی خطاب به شورای حکام آژانس گفت: «ما نسبت به چنین ماجراجویی خطرناکی هشدار می دهیم؛ این اقدامات بدخواهانه باید توسط آژانس و اعضای آن قویا محکوم شوند.»

مقام‌های ایران تاکنون اسرائیل را به صورت رسمی در زمینه این حمله متهم نکرده و اسرائیل نیز مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

با این حال، جروزالم‌پست اشاره کرده که چند وزیر اسرائیلی تاکنون «ایما و اشاراتی» در این زمینه داشته‌اند.

این نشریه همچنین نوشته گروه موسوم به «یوزپلنگان وطن» که اعلام کرده بود این حمله را انجام داده، بنا بر گمان کارشناسان «پوششی برای حمله‌کننده واقعی» یا حداکثر «عملیات ترکیبی» مخالفان ایرانی با حمایت کشوری خارجی مانند اسرائیل،‌ آمریکا یا عربستان سعودی باشد؛ این سه کشور واکنشی به گزارش جروزالم‌پست نشان نداده‌اند.

با آنکه ایران گستردگی تخریب این حمله را رد کرده بود، دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، پس از انتشار تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد «حدود سه چهارم» بخش سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در این مرکز از بین رفت. 

جروزالم‌پست می‌گوید مقام‌های رسمی دولت اسرائیل با این ارزیابی موافقند و بر این باورند که این حمله یک «عقب‌گرد اساسی» در برنامه توسعه سانتریفیوز‌های پیشرفته ایران بود؛ با این حال خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به تغییرات صورت‌‌گرفته پس از انفجار می‌گوید حمله به این تاسیسات هسته‌ای تاثیر مورد نظر برای اختلال در غنی‌سازی ایران را نداشته است.

بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد سندی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد ایران پس از این انفجار در حال انتقال نسل جدیدی از سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید بیشتر سوخت هسته‌ای در سایت منفجرشده نطنز است.

به تازگی نیز علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران،‌ تایید کرد ایران در حال ساخت سالن مدرن‌تر تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در «دل کوه‌های اطراف نطنز» در استان اصفهان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More