شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی برای بازخوانی به فرانسه ارسال شد

محسن بهاروند معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراین روز جمعه ۲۷ تیرماه برای بازخوانی به فرانسه منتقل شده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، بهاروند همچنین گفت که یک قاضی همراه جعبه‌های سیاه این هواپیما به پاریس اعزام شده است.

هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر روز ۱۸ دی ماه با شلیک موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها ارسال جعبه‌ سیاه‌های این هواپیما را به تاخیر انداخته بودند.

دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه (BEA)  ششم تیرماه اعلام کرده بود ایران خواستار کمک فنی این دفتر برای بازسازی و بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم‌شده اوکراینی شده است.

یکی از این جعبه‌های سیاه مکالمات میان خلبانان هواپیما و صدای داخل کابین را ضبط کرده و دیگری، داده‌ها و مشخصه‌های پرواز مثل میزان سرعت، ارتفاع و عملکرد موتورها را ثبت کرده است.

معاون حقوقی‌ وزارت‌خارجه ایران پس از ارسال جعبه‌های سیاه به فرانسه از این کشور تشکر کرد و گفت دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیات ایرانی داشته است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین پیشتر در گفت‌وگو با یک روزنامه کانادایی تهدید کرده بود در صورتی که حکومت ایران به وعده‌اش برای ارسال جعبه‌های سیاه عمل نکند، از این حکومت به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

مقام‌‌های جمهوری اسلامی، خطای انسانی پدافند سپاه پاسداران را دلیل شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی اعلام کرده‌اند.

سازمان هواپیمایی ایران روز ۲۲ تیر اعلام کرد که «مرکز هماهنگی شبکه پدافند» از پرواز این هواپیما اطلاع داشت و برای آن مجوز پرواز صادر کرده بود اما سامانه پدافند به دلیل خطای ۱۰۷ درجه‌ای در جهت‌یابی به هنگام استقرار خود و همچنین سه خطای دیگر، این هواپیما را «هدف متخاصم» تشخیص داد و به آن شلیک کرد.

شبکه سی‌بی‌سی کانادا هفته پیش در گزارشی از دستیابی به یک فایل صوتی خبر داد که نشان می‌دهد بالاترین مقامات جمهوری اسلامی برای فاش نشدن برنامه حمله به پایگاه آمریکا در عراق در حین فعالیت‌های شدید نظامی به هواپیماهای مسافربری اجازه پرواز داده‌اند که به پرواز ۷۵۲ شلیک شده است.

حامد اسماعیلیون،‌ سخنگوی  انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی پیشتر گفته بود که این خانواده‌ها علاوه بر خواست بازخوانی جعبه‌های سیاه، خواستار شناسایی آمر شلیک موشک‌اند.

اسماعیلیون ۲۷ خرداد در جریان یک نشست خبری گفته بود: «جعبه‌های سیاه تنها داستان نیست،‌ بخشی از داستان‌ است. ما می‌خواهیم مکالمات واحدهای سپاه پاسداران و این‌ که چه کسی دستور شلیک موشک داده را بدانیم.»

هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که قصد داشت بامداد روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته از تهران به کیف پرواز کند، با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه، چند دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه خمینی، در اطراف تهران با شلیک دو موشک سپاه پاسداران منهدم شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More