شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جمعیت بیکار ایران؛ ۳ میلیون و ۳۲۶ هزار نفر

 

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ۱۳۹۷ که ازسوی مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان می‌دهد که جمعیت بیکار ایران با ٢٣٧هزار نفر افزایش، به سه‌میلیون و ۳۲۶هزار نفر رسیده است.

براساس این آمار که روز یک‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه منتشر شد، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۰ساله و بیشتر، نشان می‌دهد که ۱۲/۲درصد از جمعيت فعال  بيكار بوده‌اند. روند تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که  این شاخص نسبت‌به تابستان ۱۳۹۶ به میزان ۰/۷ درصد افزایش داشته است.

جمعیت شاغلان ١٠ساله و بیشتر در این فصل، ۲۳میلیون و ۹۵۶هزار نفر بوده که نسبت‌به فصل مشابه سال قبل، ۱۵۸هزار نفر افزایش داشته است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ٢٩ ساله نیز حاکی‌از آن است که ۲۴/۹ درصد از فعالان این گروه سنی، در تابستان ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد، نشان می‌دهد که این نرخ نسبت‌به فصل مشابه در سال قبل (تابستان۱۳۹۶)، ۰/۸ درصد افزایش یافته است.

نتایج ارائه‌شده ازسوی مرکز آمار ایران، همچنین گویای آن است که  در تابستان امسال ۱۰درصد جمعیت شاغل،‌ به‌دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. 

مرکز آمار ایران در مردادماه،  استان‌های چهارمحال و بختیاری با ۲۲/۸ درصد، کرمانشاه با ۱۹/۴ درصد و سیستان و بلوچستان با ۱۸/۶ درصد را استان‌های دارای بیشترین جمعیت بیکار در کشور اعلام کرده بود.

بر اساس آمار مردادماه،  نرخ بیکاری در پایتخت ۱۲/۳ درصد بوده است.

اگرچه مسئولان جمهوری اسلامی ایران درجهت بهبود روند اشتغال در استان‌های محروم وعده‌های زیادی داده‌اند، اما  در رده‌های بعد از سه استان بالا، نرخ بیکاری در استان‌های لرستان با ۱۵/۹ درصد، البرز با ۱۵/۶ درصد، خوزستان با ۱۵/۵ درصد و یزد با ۱۵/۴ درصد  افزایش داشته است.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران در بسیاری از واحدهای صنعتی منتشر شده است.

بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز از جمله عواملی است که ممکن است نرخ بیکاری را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More