شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت:

به دلیل بیکاری و کاهش درآمد، بسیاری از خانوارها مصرف گوشت، ميوه و لبنيات را حذف کرده‌اند

مدیرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت که بنابر پژوهشی كه سه ماه نخست سال‌جاری انجام داديم، تعداد زيادی از خانواده‌ها، مصرف گوشت و ميوه و لبنيات را كاهش داده يا حذف كرده‌اند و۵۰ درصد از اين گروه اعلام كردند كه به دليل بيكار شدن يا كاهش درآمد، تصميم به حذف يا كاهش اين مواد غذایی گرفته‌اند.

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد  گفت که این مطالعه در سه ماهه ابتدای سال۹۹  با همكاری انيستيتو تحقيقات تغذيه بين ۲۲  هزار خانوار كشور به صورت پرسشنامه خوداظهاری انجام شده است و در آن درباره ميزان مصرف گوشت قرمز، ميوه و لبنيات از مردم پرسيديم و نتايج اوليه نشان داد كه تعداد زيادی از خانواده‌ها، مصرف «گوشت و ميوه و لبنيات» را كاهش داده يا حذف کرده‌اند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت تاکید کرد که از میان خانوارهایی که مصرف «گوشت و ميوه و لبنيات» را کاهش داده یا به کلی حذف کرده‌اند «۵۰ درصد اعلام کردند كه به دليل بيكار شدن يا كاهش درآمد، تصميم به حذف يا كاهش اين مواد غذایی گرفته‌اند.»

زهرا عبداللهی تاکید کرد که پیشتر از این نیز مسئولان وزارت بازرگانی در گزارش سال ۹۵ خود اعلام كرده بودند كه ۷۰ درصد جمعيت كشور از دريافت كافی پروتئين حيوانی، محروم هستند.

او گفت که امروز و به دنبال شيوع كرونا و در صورت تداوم طولانی مدت افزايش قيمت‌ها، رشد تورم و بيكاری و كاهش درآمد خانوار، انتظار می‌رود كه وضعيت تغذيه مردم بدتر شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با بیان اینکه «بايد منتظر شيوع بالاتر سوءتغذيه كمبود ريزمغذی‌ها باشيم»، گفت که وقتی تغذيه مردم مناسب نباشد و دچار كمبود ويتامین‌ها و كمبود ريزمغذی‌ها و كمبود پروتئين شوند، سيستم ايمنی بدن‌شان تضعيف می‌شود و تضعيف سيستم ايمنی بدن خطر ابتلا به بيماری‌های ويروسی از جمله كوويد۱۹ و حتی مرگ و میر ناشی از بیماری را افزایش می‌دهد.

عبداللهی افزود درحالی که پیشتر هم با وجود توصيه به مصرف روزانه حداقل پنج واحد ميوه و سبزی، حدود ۵۰ درصد مردم ایران مصرف‌شان بسیار کمتر از مقدار توصیه شده بود، نتايج مطالعه‌ جدید نشان داد كه در سال‌جاری به دليل افزايش قيمت ميوه، مصرف ميوه هم كاهش پيدا كرده است.

علاوه بر این، مدیرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت اعلام کرد که  مطالعات جدید انجام شده از سوی وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که ناامنی غذایی در هشت استان و از جمله در استان سیستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبی و خوزستان بيشتر است و حدود ۲۰ درصد خانوارهای اين استان‌ها دچار ناامنی غذایی هستند.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، در دوره شیوع کرونا تعداد خانوارهای فقیر و «افراد دچار سوءتغذيه در كشور روبه افزايش است» و در حال حاضر «افراد دچار سوءتغذيه، توسط شبكه بهداشت شناسایی و به كميته امداد و بنياد علوی و بنياد بركت معرفی می‌شوند».

زهرا عبداللهی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که در دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت راهكارهایی پيشنهاد و به رياست‌جمهوری منعكس كرديم و اولين پيشنهاد اين بود كه كارگروه امنيت غذايی در ستاد ملی مبارزه با كرونا شكل بگيرد چون بحث امنيت غذایی در اين ستاد مغفول مانده است.

او همچنین خبر داد که  پيشنهاد دوم دفتر بهبود تغذیه به دولت این بوده که «پوشش حمايتی برای پنج دهک درآمدی پايين و توزيع كارت هوشمند با امكان خريد اقلام غذایی» انجام شود و در غیر این صورت مردم ما با مشكل سوءتغذيه ناشی از دريافت ناكافی مواد غذایی مفيد مواجهند كه مصداق آن هم كوتاه قدی و کم وزنی و لاغری كودكان كمتر از پنج سال است.

این مقام وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد که برای تامین پروتئین مورد نیاز اگر نمی‌توانند گوشت بخرند، حبوبات بخرند. عبدللهی گفت که «البته قيمت حبوبات هم گران شده ولی گوشت، كيلويی ۱۳۰ هزار تومان است و حبوبات، كيلویی ۳۰ هزار تومان است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More