شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده نزار زکا از آزادی او خبر دادند

خانواده نزار زکا، شهروند لبنانی زندانی در ایران‌ در بیانیه‌ای از آزادی او از زندان خبر دادند.

در این بیانیه‌ که روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد صادر شده از تمامی شهروندان لبنانی و کسانی که «به بی‌گناهی او اعتقاد داشته و برای آزادی او مبارزه کردند» تشکر شده است.

خانواده زکا همچنین نوشته است که پشتیبانی‌های مردمی باعث شد او بتواند «روزهای سیاه» زندان اوین در ایران را زنده پشت سر بگذارد و به خصوص در دوران «اعتصاب غذا» طاقت بیاورد.

در پایان این بیانیه همچنین از میشل عون، رییس جمهوری لبنان، تشکر شده است. پیشتر رسانه‌های ایران از آزادی زکا با درخواست رییس‌جمهوری لبنان خبر داده بودند. او به اتهام جاسوسی در سال ۹۴ بازداشت شده بود. 

وزارت امور خارجه لبنان سه‌شنبه ۱۴ خرداد با صدور بیانیه ای اعلام کرده  که مسئولان ایرانی با درخواست میشل عون رئیس جمهوری لبنان مبنی بر عفو و آزادی «نزار زکا» موافقت کردند.

پیشتر رسانه‌های ایران از آزادی نزار زکا،‌ شهروند لبنانی زندانی در ایران، با درخواست میشل عون،‌ رییس‌جمهوری لبنان، خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ رییس‌جمهوری لبنان از مسوولان ایران خواسته بود تا این شهروند لبنانی را که بیش از سه سال است به اتهام جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برد،‌ آزاد کنند.

ایلنا در این گزارش نوشته بود: «بر اساس اخبار دریافتی این درخواست به دلیل نقش و جایگاه تاثیرگذار رییس جمهوری لبنان در حمایت و پشتیبانی از جریان مقاومت با نظر مثبت بررسی شده و به احتمال قوی بزودی اجرایی می‌شود.»

زکا دارای اقامت آمریکا است و پیش از این سال‌ها به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و مدافع آزادی اینترنت فعالیت کرده است. او همچنین سابقه دبیرکلی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب در واشنگتن را نیز دارد.

زکا دارای مدرک کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر و ریاضیات و کارشناسی ارشد در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه تگزاس ‌است.

در شهریور سال ۱۳۹۵، پس از انتشار اخباری پیرامون بی خبری از او، ایران تایید کرد که زکا را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است.

او با دعوت رسمی شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رییس‌جمهوری در امور بانوان‌ و ‌خانواده،‌ برای شرکت در یک همایش با عنوان «دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» با موضوع «کارآفرینی و اشتغالزایی» که توسط دولت حسن روحانی برگزار شد، به ایران سفر کرده بود.

او پس از این سفر و شرکت در این همایش توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد. این چهارمین سفر او به ایران بوده است.

زکا پیش از این نیز چندین بار با دعوت مقام‌های رسمی کشور به ایران سفر کرده بود. او به اتهام همکاری با دولت بیگانه علیه منافع ملی ایران، هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت، در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

این فعال آزادی اینترنت، ‌پس از بازداشت، به ۱۰ سال حبس و پرداخت ۴ میلیون دلار جزای نقدی محکوم شده است. 

صداوسیمای ایران در گزارشی زکا را یک «گنج» خوانده و از ارتباط گسترده و «هوشمندانه» او با نهادهای نظامی آمریکا خبر داده بود.

همچنین روزنامه وطن‌امروز، نزدیک به سپاه پاسداران،‌ درباره زکا نوشته بود:‌ «نزار زکا شاه‌مهره لبنانی-آمریکایی دستگیرشده در ایران، ماموریتی ویژه در حوزه فناوری اطلاعات ایران داشته و به همین جهت نیز با وزارت ارتباطات مرتبط بوده‌است.»

دولت لبنان پیش از این نیز چندین بار درخواست آزادی زکا را داده بود.

 او در سال ۲۰۱۷ به دلیل اعتراض به وضعیت خود دست به یک اعتصاب غذا زد. این شهروند لبنان، اسفندماه سال گذشته از درون زندان اوین با نوشتن نامه‌ای برای انتخابات پارلمانی لبنان اعلام نامزدی کرد.

در همان ماه،‌ سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، با خانواده این شهروند لبنانی دیدار کرده و از «پیگیری هفتگی مساله آزادی او در مذاکره با میشل عون» ‌خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More