شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین روز اعتراض‌ها در ایران به شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین

 

کاربران رسانه‌های اجتماعی از تشکیل تجمع‌های اعتراضی دانشجویان در تعدادی از دانشگاه‌های سراسر ایران و تقویت فضای امنیتی در مراکز اصلی برخی شهرها هم‌زمان با دعوت مردم برای ادامه اعتراض‌ به سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین از سوی سپاه پاسداران خبر می‌دهند. 

بر اساس تصاویری که ظهر یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در توییتر منتشر شده، صدها نفر از دانشجویان در دانشگاه‌های شهید بهشتی و‌علامه طباطبایی تهران تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌ و شعارهایی علیه علی‌خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران سر داده‌اند. 

در دانشگاه شهید بهشتی دانشجویان شعار می‌دادند: «ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید» «بسیجی و سپاهی داعش ما شمایید»

دانشجویان دانشگاه تهران نیز از حضور نیروهای گارد ویژه پلیس در اطراف پردیس مرکزی این دانشگاه خبر می‌دهند. همچنین یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با انتشار تصویری از حضور نیروهای امنیتی در داخل این دانشگاه خبر داده‌ است.

در مرکز استان فارس، دانشجویان دانشگاه شیراز با روشن کردن شمع و نصب تصاویری در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه یاد قربانیان حادثه بامداد چهارشنبه را گرامی داشتند.دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشجویان دانشگاه دامغان نیز در محوطه دانشگاه تجمع کردند. ویدئوهایی از شعارهای داده در این تجمع منتشر شده است: «فرمانده کل قوا استعفا، استعفا» «بسیجی بی غیرت عامل قتل ملت»

اعتراض‌های دانشجویی مشابهی نیز شب گذشته در کوی دانشگاه تهران تا ساعتی از نیمه شب ادامه داشته است. 

پیش از آن، نخستین تجمع‌های مردمی با فراخوان خودجوش دانشجویی در مقابل دانشگاه امیرکبیر،‌ در مرکز تهران،‌ شکل گرفت و سپس در برخی شهرها از جمله شیراز، بابل،‌ همدان،‌ رشت، بجنورد و... ادامه داشت.

در برخی دانشگاه‌‌ها از جمله دانشگاه علم و صنعت تعدادی از تشکل‌های دانشجویی فراخوان‌هایی برای تشکیل تجمع طی بعدازظهر یکشنبه صادر کرده‌اند.

در فیلم‌هایی که از سوی دانشجویان دانشگاه دامغان در استان سمنان منتشر شده است تعداد بسیاری از آن‌ها طی تجمع اعتراضی روز یکشنبه خود شعار «فرمانده کل قوا، استعفا استعفا» و «بسیجی بی‌غیرت،‌ عامل قتل ملت» سر داده‌اند.

هم‌زمان، صدها دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با تجمع در محوطه اصلی این دانشگاه شعار دادند: «دروغ می‌گن آمریکاست، دشمن ما همین‌جاست»، «دیکتاتور سپاهی، ‌داعش ما شمایی»، «کشته ندادیم که سازش کنیم،‌ رهبر قاتل ستایش کنیم».

در حالی که دانشگاه صنعتی شریف در تهران نیز عصر روز شنبه شاهد اعتراض و تجمع دانشجویان و حمل پلاکاردهایی انتقادی علیه  خامنه‌ای بود؛‌ صبح روز یکشنبه با حضور نیروهای پلیس با جو امنیتی در اطراف آن روبه‌رو شده است.

روز شنبه همچنین بیش از ۶۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد بجنورد دست به برگزاری تجمع سکوت زدند که با دخالت پلیس به بازداشت بیش از ۲۰ نفر از آن‌ها منجر شد.

تشکیل تجمع‌های دانشجویی در حالی است که در خیابان‌های پایتخت کشور نیز گزارش‌هایی از گشت خودرو و نیروهای یگان ویژه پلیس در مناطق و میادین اصلی از جمله میدان فردوسی و انقلاب منتشر شده است. 

در شیراز نیز مردم با حضور در خیابان ملاصدرا به یاد قربانیان سانحه هواپیمای اوکراین شمع روشن کرده‌اند.

روز شنبه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، سه روز پس از اعلام دلایلی دیگر برای سانحه، با صدور اطلاعیه‌ای تایید کرد که هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ با ۱۷۶ مسافر و خدمه، با اصابت موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد. 

این موضوع  از نخستین ساعت واکنش گسترده در رسانه‌های اجتماعی و تجمع‌های اعتراضی مردم را در پی داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More