شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دو مقام آمریکایی ماجرای ناپدید شدن نفتکش ریاح و کمک ایران به آن را مرموز اعلام کردند

دو مقام آمریکایی موضوع ناپدید شدن نفتکش «ریاح» در خلیج فارس را مرموز خوانده و می‌گویند مطمئن نیستند که نفتکش یاد شده توسط ایران توقیف شده و یا پس از بروز مشکل فنی از سوی این کشور نجات پیدا کرده است.

به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی با نامعلوم خواندن وضعیت این نفتکش، گفته که مشخص شده که نفتکش در آب‌های ایران است. اما علت آن مشخص نیست. که  آیا ایران این نفتکش را توقیف کرده یا نجات داده است.

رسانه‌ها دیروز سه‌شنبه، ۲۵ تیر از ناپدید شدن نفتکش ریاح که در حال عبور از تنگه هرمز بود، خبر دادند.

ابتدا عنوان شد این نفتکش که با پرچم پاناما در حرکت بوده، متعلق به امارات متحده عربی است. اما یک مقام اماراتی هرگونه ارتباط نفتکش یاد شده با این کشور را رد کرده و گفته هرگز در این باره اعلام وضعیت اضطراری نشده است.

بر اساس داده‌های دریانوردی، این نفتکش از شامگاه شنبه ۲۲ تیر، اعلام موقعیت خود را متوقف کرده است.

ساعاتی پس از انتشار خبر ناپدید شدن این نفتکش، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از امدادرسانی ایران به یک نفتکش خارجی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این‌باره گفت: «یک نفتکش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و توسط یدک کش به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد.»

در پی آن، گمانه‌زنی‌های مقام آمریکایی از احتمال توقیف نفتکش ریاح از سوی ایران بالا گرفت.

ماجرای ناپدید شدن این نفتکش و ادعای کمک به آن از سوی ایران در حالی پیش می‌آید که روابط بین ایران و بریتانیا، طی دو هفته‌گذشته و در پی توقیف یک ابرنفتکش حامل نفت ایران با نام «گریس۱» در تنگه جبل الطارق، تنش‌آلود شده است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا امروز چهارشنبه، ۲۶ تیر اعلام کرده که قرار است درباره نفتکش «گریس۱»، با فابین پیکاردو، وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق گفت‌وگو کند.

پیش از آن، مقام‌های ایران با محکوم کردن اقدام بریتانیا، خواستار آزادی فوری این نفتکش شدند.

علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران، اقدام اخیر بریتانیا را مصداق «دزدی دریایی» دانست و هشدار داد این اقدام «بی‌پاسخ» نخواهد ماند.

هفته گذشته، بریتانیا از تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف یک نفتکش این کشور در آب‌های خلیج فارس خبر داد؛ ادعایی که از سوی جمهوری اسلامی رد شده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More