شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رابرت مالی:‌ اصرار ایران بر رفع کامل تحریم‌ها نشانه عدم جدیتش است

با آغاز روند مذاکرات چندجانبه در وین بر سر پرونده هسته‌ای ایران، فرستاده آمریکا اصرار بر رفع کامل تحریم‌ها را نشانه جدی نبودن تهران در بازگشت به برجام خوانده و دیپلمات‌های اروپایی نیز آن را دلیل عدم خوش‌بینی به نتیجه مثبت عنوان می‌کنند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که هیات دیپلماتیک واشینگتن را رهبری می‌کند، روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه طی مصاحبه‌ای رادیویی به شبکه «ان‌پی‌آر» گفت کشورش درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران نگرانی‌هایی دارد و وقتی پرونده هسته‌ای مشخص شد، مذاکره درباره فعالیت منطقه‌ای ایران را آغاز می‌کند.

مالی در این زمینه به «توافق طولانی‌تر» اشاره کرد و گفت «می‌خواهیم درباره همه این‌ها مذاکره کنیم.»

او همچنین از اصرار مقام‌های حکومت ایران بر رفع کامل و یک‌جای تحریم‌ها انتقاد کرد و آن را نشانه جدی نبودن تهران در بازگشت به برجام خواند.

از سوی دیگر بلومبرگ به نقل از یک مقام اروپایی در این زمینه نوشته بریتانیا،‌ فرانسه و آلمان به پیشرفت مذاکره کمک می‌کنند، اما انتظار نمی‌رود نتایج قابل توجهی در روز سه‌شنبه به دست آید. او علت این امر را اصرار تهران به لغو یک مرحله‌ای تمام تحریم‌های آمریکا عنوان کرده است.

دو دیپلمات حاضر در این مذاکرات که نامی‌ از آن‌ها منتشر نشده به بلومبرگ گفته‌اند در صورت حصول پیشرفت، ‌ممکن است این مذاکرات تا پایان هفته ادامه یابد. یکی از این دیپلمات‌ها مذاکرات را حرکت در «مسیر درست» خوانده که ممکن است به راه حل عملی منجر شود.

قرار است در وین هیات‌های دیپلماتیک ایران و آمریکا که در دو هتل جداگانه، اما با فاصله بسیار کم از یکدیگر در یک منطقه مستقر شده‌اند،‌ با میانجی‌گری کشورهای اروپایی گفت‌وگو کنند.

با این حال وزارت امور خارجه ایران طی روزهای گذشته و همچنین در آخرین اطلاعیه‌اش هرگونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم و حتی حضور آمریکا در نشست کمیسیون برجام در پایتخت اتریش را انکار کرده است.

فاصله زیاد انتظارات تهران و واشینگتن

 

با وجود فاصله کم میان محل استقرار هیات‌های ایران و آمریکا، فاصله میان انتظارات آن‌ها برای بازگشت به برجام همچنان زیاد است. 

در مقابل اصرار ایران، واشینگتن اعلام کرده حرکات یک‌جانبه را نمی‌پذیرد. رابرت مالی درباره دستیابی به توافق، گفته ضرورتی ندارد این موضوع پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اتفاق بیفتد.

این دیپلمات آمریکا با اشاره به تمایل جو بایدن،‌ رییس‌جمهور این کشور، برای بازگشت به برجام گفت:‌ «متاسفانه از زمان روی کار آمدن رییس‌جمهور، ایران بیشتر به سمت نقض [توافق] حرکت کرده است.»

 

احتمال ۵۰ درصدی اقدام پیش از انتخابات ایران

بلومبرگ به نقل از یک مقام که نخواست نامش علنی شود در این زمینه نوشت احتمال اقدام مشخص در جهت احیای برجام پیش از ماه میلادی ژوئن، کمتر از دو ماه دیگر، بیش از ۵۰ درصد است.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرده که طرف‌های مذاکره «درست و غلط را تشخیص دهند» و از آمریکا بخواهند اقدامات جدی برای لغو تحریم‌ها، تحقق میانی خواسته‌های ایران و از سرگیری اجرای کامل برجام در زمانی نزدیک انجام دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More