شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رادیو ملی آمریکا: ایران احتمالا برای پرتاب ماهواره آماده می‌شود

شبکه رادیویی ان‌پی‌آر گزارش داد تصویر ماهواره‌ای شرکت پلانت نشان می‌دهد ایران یک سکوی پرتاب ماهواره را رنگ کرده و آماده پرتاب ماهواره به فضاست. 

به گزارش این رادیو، تصویر گرفته‌شده در تاریخ شنبه دوم شهریور نشان می‌هد که سکوی پرتاب ماهواره به رنگ آبی روشن است. تا پیش از این، این سکوی پرتاب واقع در پایانه فضایی امام خمینی به رنگ سوخته دیده می‌شد که ناشی ار پرتاب‌های ناموفق اوایل سال جاری بود. 

تصاویر قبلی همچنین نشان می‌داد که احتمالا بر اثر وقوع سیلاب‌های بهار امسال، در سکوی پرتاب زباله جمع شده بود.

دیو اشمرلر، از پژوهشگران ارشد مرکز مطالعات عدم اشاعه وابسته به موسسه میدل‌بری که تصویر را تجزیه و تحلیل کرده است، گفت: «ایرانی‌ها کار نظافت سکو را تمام کرده و روی سوختگی‌های قبلی رنگ زده‌اند.»

تصاویری که اخیرا گرفته شده بود نیز نشانگر جابجایی تجهیزات به تاسیسات مونتاژ راکت در نزدیکی سکوی پرتاب بود. 

رسانه‌های ایران اخیرا گزارش داده‌اند که این کشور سه برنامه پرتاب ماهواره را برای سال آینده در تقویم خود دارد. یکی از این ماهواره‌ها با نام ناهید ۱ شناخته شده است.

ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه دو پرتاب ناموفق داشت.

دولت آمریکا می‌گوید راکت‌های فضایی ایران به برنامه موشکی بالستیک ایران کمک می‌کند اما اشمرلر و دیگر تحلیل‌گران مستقل از ارتباط بین ماهواره‌ها با سوخت مایع ایران و فعالیت‌های موشکی این کشور مطمئن نیستند.

برخی از مقام‌های اطلاعاتی و دفاعی آمریکا قبلا گفته‌اند ایران در حال توسعه برد و دقت موشک‌هایش بوده و این موضوع نگرانی مقام‌های آمریکایی را  نسبت به تلاش ایران برای هدف قرار دادن نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در منطقه تشدید کرده است.

جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه‌های پرتاب ماهواره این کشور اهداف صلح‌آمیز دارد اما فناوری مورد نیاز برای این کار همان است که در تولید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌شود.

آزمایش‌های موشکی مشمول هیچ ممنوعیتی در توافق هسته‌ای برجام نیستند، اما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام از ایران می‌خواهد «هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیکی که توان حمل بمب هسته‌ای دارند از جمله پرتاب‌هایی که از فناوری موشک بالستیک استفاده می‌کنند نداشته باشد.»

یکی از دلایل خروج دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، از برجام در سال گذشته، عدم محدودیت برنامه موشکی ایران در برجام بود. 

طی ماه‌های اخیر، وزارت دفاع آمریکا ادوات نظامی متعددی از جمله سامانه‌های موشکی پاتریوت با هدف مقابله با تهدیدات ناشی از ایران و نیروهای نیابتی این کشور در منطقه خاورمیانه مستقر کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More