شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ربیعی: اختلال در جی‌پی‌اس‌ها واقعیست و در شورای عالی امنیت ملی بررسی‌ می‌شود

در پی گزارش‌ها درباره اختلال در کارکرد سیستم‌ موقعیت‌یابی جهانی (جی‌پی‌اس) در تهران و تاثیر آن بر مرگ کوهنوردان در ارتفاعات این شهر، علی ربیعی، سخنگوی دولت، وجود اختلال را تایید کرد و از بررسی موضوع در شورای عالی امنیت ملی خبر داد.

ربیعی روز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه در نشست خبری هفتگی گفت: «موضوع اختلال در جی‌پی‌اس‌ها وجود دارد و در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است تا اثرات آن مشخص و رفع شود.»

او در زمینه ارتباط اختلال با کشته شدن کوهنوردان اشاره کرد مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، هم این موضوع را در هیات دولت مطرح کرده است. سخنگوی دولت افزود:‌ «ولی علت حادثه فوت کوهنوردان سرمای منفی ۳۰ درجه و وزش باد شدید بوده است.»

از روز جمعه با ورود توده هوای سرد به تهران، کاهش دما و بارش شدید برف تعداد زیادی از شهروندان و کوهنوردان در ارتفاعات این شهر از جمله کوه‌های کلک‌چال، توچال، آهار و شیرپلا گرفتار شدند.

هلال احمر شمار کوهنوردانی را که در این ارتفاعات جان خود را از دست دادند، ۱۲ نفر اعلام کرد.

پس از این حادثه، گزارش‌هایی درباره مشکل اختلال در سیستم جی‌پی‌اس‌ها و تاثیر آن در گم کردن راه توسط شهروندان در موقعیت‌های مختلف از جمله کوهستان‌ها دوباره منتشر شد.

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند جی‌پی‌اس موقعیت آن‌ها را به درستی نشان نمی‌دهد و نقاط بی‌ارتباطی را برای آن‌ها ترسیم می‌کند.

این اختلال در ماه‌های اخیر مطرح شد و طی هفته‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرد.

سابقه این موضوع به گذشته بر می‌گردد، در تیرماه سال ۱۳۹۸ نیز رییس تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تایید کرده بود که شهروندان و کسب‌وکارهای اینترنتی به اختلال در سیستم موقعیت‌یابی جهانی اعتراض دارند.

این مقام دولت اشاره کرد بررسی‌های میدانی حاکی از «عمدی» بودن این اختلال‌ها است که در سامانه ناوبری هواپیمایی هم مشکل ایجاد کرده بود.

اکنون تشدید این اختلال نگرانی درباره پیامدهای آن برای امنیت شهروندان را افزایش داده است.

 

مقام‌های دولت خارج از مراتب واکسن نمی‌زنند

ربیعی در بخشی دیگر از نشست خبری در ارتباط با نگرانی‌ها درباره توزیع واکسن کرونای وارداتی در کشور گفت:‌‌ «اولویت‌بندی واکسن و توزیع آن بر عهده وزارت بهداشت است. به نحوی در این موضوع اقدام می‌شود که حتی یک دوز واکسن هم شناسنامه‌دار خواهد بود.»

او افزود: «هیچ مقام دولتی و خانواده آنان خارج از مراتب اعلام‌شده اجازه دریافت واکسن را نخواهند داشت.»

این مساله در حالی بیان می‌شود که طی هفته‌های اخیر شهروندان در رسانه‌های اجتماعی با داغ کردن هشتگ «واکسن بخرید» از مقام‌های حکومت خواسته‌اند سریع‌تر برای تهیه و توزیع واکسن خارجی اقدام کنند.

 

دولت لایحه اصلاحی بودجه نمی‌فرستد

سخنگوی دولت همچنین به وجود اختلاف نظر درباره مصارف و درآمد بودجه سال آینده اشاره و آن را تایید کرد.

او این اختلاف را در زمینه‌های واریز سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی در ازای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز، عدم برداشت از این صندوق برای مصارف تبصره چهار و همچنین بازپرداخت کامل اقساط صندوق در سال آینده دانست.

او ارسال لایحه اصلاحی بودجه از سوی دولت را رد کرد و افزود رییس‌جمهور در این زمینه به سازمان برنامه و بودجه اختیار داده با «شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه» تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که روز دوشنبه سران سه قوه در نشستی مشترک موضوع بودجه و اصلاح آن مورد بحث قرار داده بودند و از اتفاق نظر درباره آن خبر دادند.

پیشتر حسین حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس،‌ گفته بود: «تصمیم اعضای کمیسیون بر این شد تا زمانی که دولت لایحه اصلاحی بودجه را به مجلس نیاورد، رای‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه انجام نخواهد شد.»

روز سه‌شنبه علی نیکزاد، نایب رییس مجلس، اعلام کرده با توجه به اعتراضات نمایندگان به نحوه تنظیم لایحه بودجه، رئیس‌جمهور نامه‌ای را مبنی بر اصلاح بودجه به مجلس ارسال کرده که برای رسیدگی به کمیسیون تلفیق بودجه ارسال می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More