شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران: اگر حمله کار ما بود، با شجاعت اعلام می‌کردیم

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: «اگر حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان کار ما بود با شجاعت آن را اعلام می‌کردیم.»

باقری روز دوشنبه ۲۷ خردادماه، با هشدار به آمریکا، اعلام کرد«نیروهای مسلح» در صورت نیاز «به صورت آشکار، پرقدرت و با شدت» در مقابله با «‌دشمنان» در منطقه‌ای بسیار وسیع عمل خواهد کرد.

پس از حمله به دو کشتی در روز پنجشنبه ۲۳ خرداد در دریای عمان، تاکنون وزارت دفاع آمریکا، اسرائیل و وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده‌اند که بررسی‌های آن‌ها، مسئولیت و دست داشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این حملات را نشان می‌دهد. در مقابل، چین، روسیه و اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری شده‌اند.

با این‌حال،‌ باقری توضیح داد که اگر حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان کار ایران بود «با شجاعت قبول می‌کردیم.»

او با مضحک و بی‌اعتبار خواندن این اتهام‌ها گفت که هدف آن نشان دادن این است که جمهوری‌اسلامی «در حال عملی کردن تهدیدهای خود است.»

این مقام نظامی جمهوری اسلامی با اشاره به تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران  گفت: «از یک سو فشار را بر جمهوری اسلامی ایران افزایش می‌دهد و از سوی دیگر دم از مذاکره می‌زند.»

باقری با اشاره به خروج آمریکا از برجام و فشارهای بعد از آن به تهران، گفت: ‌«باز هم ایران در چنین شرایطی یک سال صبر و تحمل و نصیحت کرد تا بلکه دشمن به مسیر اصلی بازگردد.»

هفته گذشته، پس از حدود یک سال از خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم‌ها، در پاسخ به میانجی‌گری نخست‌وزیر ژاپن برای مذاکره تهران و واشینگتن، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با اظهار «عدم شایستگی»‌ دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، پیشنهاد هرگونه مذاکره و گفت‌وگو با او را رد کرده بود. ترامپ، پس از آن، از آماده نبودن دو طرف برای مذاکره در شرایط فعلی سخن گفت.

باقری با «راهبرد مقاومت» دانستن این تصمیم از سوی رهبر جمهوری اسلامی در دیدار او با نخست‌وزیر ژاپن، آن را سیاستی «موفق و فعال»‌ خواند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین گفت: «هیچ ملاحظه‌ای را در قالب پنهان کاری و فریبکاری نخواهیم داشت، زیرا چنین ملاحظه‌ای را کشوری در دستور کار خود قرار می دهد که ضعف قدرت و توانمندی داشته باشد.»‌

او با اشاره به قدرت ایران در مساله بستن تنگه هرمز اعلام کرد اگر نظام چنین تصمیمی بگیرد امکان رفت‌و‌آمد هیچ نفتکش یا شناوری از این منطقه وجود نخواهد داشت.

همزمان با این مواضع، امروز سازمان انرژی اتمی ایران از «پایان صبر جمهوری اسلامی» در مساله تعهدات برجامی و «افزایش ذخایر اورانیوم» از ششم تیرماه خبر داده است.

روز گذشته نیز پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بر ادامه فشارها به ایران تاکید کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More