شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست، بریتانیا ناامنی ایجاد می‌کند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نقش داشتن این کشور در حمله به کشتی مرسر استریت را رد کرد و با متهم کردن اسرائیل به حمله به کشتی‌های ایرانی، درباره امنیت کشتی‌رانی گفت: «امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست و تلاش کردیم این آبراه از ناامنی که کشورهایی مانند بریتانیا درست می‌کنند، در امان باشد»

خطیب‌زاده روز دوشنبه ۱۸ مرداد در نشست خبری هفتگی خود اظهارات اخیر دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا را «غیرمسئولانه» خواند و گفت این اظهارات «جدید نیست».

وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به حمله به کشتی مرسر استریت تحت مدیریت یک شرکت اسرائیل، خواستار پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران شده است.

همچنین نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با استقبال از بیانیه هفت کشور صنعتی جهان درباره نقش ایران در حمله به کشتی مرسر استریت، گفت که در برابر افزایش تجاوزگری جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه، فقط بیانیه کافی نیست‌ و اکنون وقت عمل است.

در این حمله که پنجشنبه هفتم مرداد روی داد یک بریتانیایی و یک رومانیایی کشته شدند و اسرائیل، گروه هفت و اتحادیه اروپا، ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند.

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: «این همان نقضی است که انگلیس چند سال قبل انجام داد و آن اقدام راهزنانه به نتیجه نرسید و منجر به آزادی آن نفتکش شد.»

اشاره خطیب‌زاده به توقیف یک نفتکش حامل سوخت ایران، در ۱۳ تیرماه ۱۳۹۸ در آب‌های تنگه جبل‌الطارق است که به دلیل حمل نفت برای سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور، از سوی نیروی دریایی بریتانیا صورت گرفت.

دو هفته بعد، نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو به علت آنچه «عدم رعایت مقررات بین‌المللی مربوط به کشتیرانی» خوانده شد، از سوی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در آب‌های تنگه هرمز توقیف شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با متهم کردن بریتانیا به «ناامن کردن» خلیج فارس گفت: «این سناریوسازی‌ها ناشی از همان خوی سابق‌شان است.»

او همچنین موضع‌گیری اخیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه را «غیرمسئولانه و جانبدارانه» خواند و گفت ایران به «اشد وجه» بیانیه گروه هفت را نیز محکوم می‌کند.

ادعای وبسایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی درباره پیام بریتانیا به ایران

همزمان با این اظهارات خطیب‌زاده، وبسایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، از یک پیام بریتانیا به جمهوری اسلامی خبر داد که در آن لندن اعلام کرده قصد اقدام نظامی علیه ایران ندارد.

نورنیوز روز دوشنبه به نقل از یک منبع مطلع که نامش را فاش نکرده، نوشت اخیرا بریتانیا «با واسطه» پیغامی را به ایران منتقل و در آن با اشاره به حمله به کشتی مرسر استریت اعلام کرده «تلاش خواهد کرد از مسیر اقدامات دیپلماتیک و ائتلاف‌سازی علیه ایران موضوع را پیگیری کند.»

هنوز دولت‌های بریتانیا و ایران یا هیچ منبع یا رسانه دیگری ارسال چنین پیامی را تایید نکرده‌اند.

مقام‌های اسرائیل بر آمادگی‌ در همه زمینه‌ها از جمله نظامی برای مقابله با ایران تاکید کرده‌اند و فرمانده ارتش بریتانیا نیز خواستار اقدام متقابل این کشور علیه عاملان این حمله شده است.

روزنامه دیلی‌اکسپرس روز یکشنبه از اعزام نیروهای ویژه بریتانیا به یمن برای جست‌وجوی کسانی که پشت این حمله بودند خبر داد.

بر اساس گزارش این روزنامه، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بر این عقیده‌اند که پهپاد استفاده شده در این حمله توسط حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن پرتاب شده است.

انتقال «دیدگاه‌های رییسی» به مورا در دیدار با امیرعبداللهیان

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین درباره دیدار اخیر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا با حسین امیرعبداللهیان در تهران گفت امیرعبداللهیان «نظرات رییس‌جمهور را منتقل کرد».

از امیرعبداللهیان به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی رئیسی برای وزارت خارجه ایران نام برده می‌شود.

خطیب‌زاده ادامه داد که ابراهیم رئیسی «هم به صراحت و شفافیت نظرات خود را در مراسم تحلیف بیان کرد.» رئیسی پیشتر در مراسم تحلیف خود گفته بود ایران از هر طرح دیپلماتیک که منجر به لغو تحریم‌ها شود استقبال می‌کند.

سفر انریکه مورا که مسئول پیش بردن مذاکرات هسته‌ای ایران در وین را برعهده دارد، به تهران با انتقاد اسرائیل، برخی چهره‌ها و همچنین نهادهای حقوق بشری مواجه شده بود.

به تازگی یک مقام اروپایی گفته است ایران آماده است تا در دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رییسی مذاکرات را برای احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی از سر بگیرد و احتمالا این مذاکرات از ماه آینده، اوایل ماه سپتامبر، آغاز خواهد شد.

با این حال، آلن پینکاس روزنامه نگار هاآرتص به نقل از منابع آمریکایی گفت که ایالات متحده تصمیم دارد اگر طی چند هفته آینده گفت‌وگوها بر سر احیای برجام به نتیجه نرسد، مذاکرات را بدون رسیدن به نتیجه قطع کند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More