شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حادثه ربایش احتمالی کشتی «آسفالت پرنسس» به پایان رسید؛ عمان تلاش برای ربایش را تایید کرد

عمان رسما تایید کرد کشتی «آسفالت پرنسس» مورد سوقصد برای ربایش قرار گرفته بوده است. پیشتر، گروه عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرده بود این کشتی در امنیت است و حادثه ربایش احتمالی آن به پایان رسیده. 

این گروه روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در حساب توییتری خود اعلام کرد افرادی که سوار بر این کشتی شده بودند آن را ترک کردند.

پس از آن، مرکز امنیت دریایی عمان به شکل رسمی اعلام کرد کشتی آسفالت پرنسس در این حادثه درگیر بوده است.

سه‌شنبه سه منبع امنیتی دریایی در گفت‌وگو با رویترز از توقیف این کشتی در دریای عمان و در نزدیکی امارات متحده عربی به دست نیروهای تحت حمایت ایران خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وب‌سایت نشریه لویدز لیست که یک سایت مرجع در زمینه کشتی‌رانی است، روز سه‌شنبه اعلام کرد کشتی تحت کنترل افراد مسلح به سمت ایران حرکت می‌کند.

روزنامه تایمز به نقل از منابع دولتی در بریتانیا نوشت چندین ایرانی به کشتی پرنسس آسفالت حمله کرده و سعی کردند آن را به ایران ببرند، اما خدمه کشتی موتورهای آن را از کار انداختند تا نتواند حرکت کند.

یک منبع دولتی بریتانیا به این روزنامه گفت: «سپس کشتی‌های جنگی آمریکا و عمان رسیدند و نیروهای ایران سوار بر قایق‌های خود شدند و رفتند.»

گروه عملیات تجارت دریایی بریتانیا عصر سه‌شنبه با انتشار هشداری از کشتی‌های منطقه خواست در محدوده شصت مایلی بندر فجیره در امارات متحده عربی بیشترین احتیاط را در نظر بگیرند.

این حادثه همچنین در نزدیکی تنگه هرمز روی داد که مجرای یک پنجم صادرات دریایی نفت جهان است.

شامگاه سه‌شنبه ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اطلاعات مربوط به ربایش احتمالی کشتی را رد کرد و آن را «جنگ رسانه‌ای» خواند.

اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اوضاع به وجود آمده را «بسیار نگران‌کننده» خواند و وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد در حال بررسی گزارش‌های مربوط به این حادثه است، اما هنوز برای اظهارنظر در این مورد خیلی زود است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز در نشستی مجازی با یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به گزارش‌ها درباره این کشتی گفت که ایران در انجام رفتارهای «منفی» در منطقه «بی‌پرواتر» شده است، از جمله اینکه کشتیرانی را تهدید می‌کند.

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اخبار منتشرشده را «کاملا مشکوک» خواند. او خبرها درباره اینکه این کشتی‌ را احتمالا نیروهای نظامی ایران یا نیروهای وابسته به ایران دزدیده‌اند، «تکذیب کرد» و این اخبار را «جعلی» خواند.

تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان از هفته گذشته که به کشتی مرسر استریت تحت مدیریت اسرائیل حمله شد و دو نفر از خدمه آن کشته شدند، افزایش یافته است.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه در توییتی با اشاره به نامه این کشور و چند کشور دیگر به شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله به کشتی مرسر استریت نوشت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و عدم رعایت قوانین بین‌المللی واکنش نشان دهد.»

 

 

ژنرال نیک کارتر، رییس ستاد ارتش بریتانیا هم اعلام کرد این کشور باید در برابر ایران اقدام متقابل انجام دهد تا تهران را از ادامه حملاتش منصرف کند. 

اسرائیل، آمریکا و بریتانیا ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند و گفته‌ شده که این حمله با پهپادهای ایرانی صورت گرفته است.اما ایران هر گونه نقش داشتن در این زمینه را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More