شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان امور مالیاتی: ۳۰۰ هزار میلیاردر فراری از مالیات را شناسایی کردیم

رییس سازمان امور مالیاتی از دسترسی به حساب‌های بانکی سیصد هزار میلیاردر ایرانی خبر داد و گفت: «بررسی لیست تراکنش‌های مالی ۳۰۰ هزار نفر میلیاردر نشان می‌دهد که نیمی از آن‌ها مودی مالیاتی نیستند و نیم دیگر هم کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند.»

با تداوم تحریم‌ها و کاهش شدید در آمدهای ناشی از صادرات نفت، دولت دوازدهم و مجلس شورای اسلامی درصدد تامین کسری بودجه و تامین منابع مالی دیگر از جمله مالیات‌ها هستند و پیشتر در هفدهم مهر ماه الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، جایگزینی «مالیات» با «درآمدهای نفتی» را «توفیق اجباری» خواند و گفت: «در شرایط تحریمی، راهی جز این‌که اقتصاد بدون نفت را در کشور پایه‌ریزی کنیم، نداریم.»

اعلام آمار از «میلیاردرهای ایران» اولین بار از سوی امیدعلی پارسا در چهارم آبان ماه و در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی انجام شد. او در این جلسه از شناسایی ۳۰۰ هزار میلیادر خبر داده بود.

رییس سازمان امور مالیاتی، دو روز بعد  گفت که این ۳۰۰ هزار نفر کسانی هستند که درآمد سالانه مشمول مالیات آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان است. او همچنین در یک مصاحبه تلویزیونی و به طور ضمنی گفت که سازمان امور مالیاتی ۳۰۰ هزار میلیاردر ایرانی را به سه دسته افرادی با درآمد مشمول مالیات بالای یک میلیارد، بالای ۲۰ میلیارد تومان و بالای ۲۰۰ میلیارد تومان تقسیم کرده است.

پارسا با تاکید بر اینکه «حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور وجود دارند که درآمدهای میلیاردی دارند»، گفت: «در سازمان امور مالیاتی با همین اطلاعاتی که در اختیار داریم، تا اطلاع ثانوی تمرکز را بر روی پرونده‌هایی برده‌ایم که ۲۰ میلیارد تومان به بالا هستند و در همین زمینه اقدامات لازم انجام شده و به استان‌ها نیز اطلاع داده شده است.»

رییس سازمان امور مالیاتی درباره تعداد کسانی که درآمد سالانه بیش از ۲۰ میلیارد تومان دارند و مشمول مالیات هستند، گفت: «تعداد پرونده‌های بالای ۲۰میلیارد تومان بالغ بر چهار هزار و ۳۷۶ پرونده است.»

به گفته پارسا با بیان اینکه از میان چهار هزار و ۳۷۶ فردی که پرونده‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان دارند در حال حاضر «فقط ۲ هزار و ۵۱  نفر دارای پرونده مالیاتی هستند»، گفت: «در حال پیگیری و تشکیل پرونده برای افراد فاقد پرونده و نظارت بیشتر بر افراد دارای پرونده هستیم تا از آن‌ها مالیات مناسب با ثروت دریافت شود چرا که تمام افراد باید مناسب با ثروت و هزینه‌های خود، مالیات پرداخت کنند و در اداره کشور سهیم باشند.»

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به «سهم میلیاردر‌های تهرانی» در پرونده‌های فرار مالیاتی، گفت: «از میان ۳۰۰ هزار پرونده میلیاردری که فرار مالیاتی دارند حدود ۳۵ درصدشان در تهران هستن، از میلیاردرهای با پرونده‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان ۴۵ درصد در تهران هستند و در مورد پرونده‌های میلیاردرهای بالای ۲۰۰ میلیارد تومان نیز ۵۰ درصد این افراد در تهران هستند.»

او گفت در مقابل این میلیاردرها، ۱۰ استان محروم و کم برخوردار ایران تنها نیم درصد پرونده‌های فرار مالیاتی را دارند.

امیدعلی پارسا با تاکید بر برخورد با فرار‌های مالیاتی، گفت: «بر اساس قانون، هر گونه فرار مالیاتی جرم است و مطابق ماده ۲۷۴ این جرم پیگرد‌های مالی و غیر مالی را به دنبال دارد.»

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه «هم اکنون در حال تشکیل پرونده، بررسی و وصول مالیات حقه هستیم»، گفت: «با توجه به همگرایی و اجماعی که توسط قوای سه گانه و کمک دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده، امیدوار هستیم تا مالیات حقه که حق الناس است را وصول کنیم.»

پارسا در هفته جاری همچنین از سهم بسیار کم خراسان رضوی در پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: «خراسان رضوی ۷/۳ درصد جمعیت ایران و ۵/۴ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را داراست اما سهم این استان از نظام مالیاتی کشور تنها  ۳ درصد است.»

اشاره ضمنی رییس سازمان امور مالیاتی به آستان قدس رضوی بود که بخش گسترده‌ای از صنایع، کارخانه‌ها و املاک به ویژه در خراسان رضوی در اختیار آن است اما در عمل از پرداخت مالیات معاف است.

با این حال، دولت و مجلس در برنامه‌های جدید خود برای افزایش درآمدهای مالیاتی، تاکنون اقدام تازه‌ای برای دریافت مالیات از نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی و همچنین شاخه‌های اقتصادی نهادهای نظامی از جمله سپاه پاسداران انجام نداده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More