شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان انرژی اتمی دلیل خاموشی و خروج اضطراری نیروگاه اتمی بوشهر از شبکه را نقص فنی اعلام کرد

ساعاتی پس از آنکه معاون شرکت توانیر از خروج اضطراری نیروگاه اتمی بوشهر از شبکه سراسری برق خبر داد، سازمان انرژی اتمی دلیل خاموشی این نیروگاه را «نقص فنی» اعلام کرد.

غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، روز یک‌شنبه سی‌ام خرداد در مصاحبه با خبرگزاری صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی گفت که تنها نیروگاه هسته‌ای ایران که توسط روسیه ساخته شده، به‌طور موقت و اضطراری تعطیل شده است.

رخشانی‌مهر افزود: «از روز شنبه با خروج اضطراری نیروگاه اتمی، با کاهش یک هزار مگاواتی تولید مواجه‌ شده‌ایم.» معاون شرکت توانیر همچنین در سخنان خود مدت خرج نیروگاه اتمی بوشهر را احتمالا «سه چهار روز» اعلام کرد.

سازمان انرژی اتمی ایران در ساعات پایانی یک‌شنبه شب با انتشار اطلاعیه‌ای خاموشی و خروج اضطراری نیروگاه اتمی بوشهر از شبکه سراسری برق را تایید کرد و دلیل آن را «نقص فنی» اعلام کرد.

در اطلاعیه سازمان انرژی اتمی ایران که از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شد، آمده است: «به دنبال بروز نقص فنی در نیروگاه بوشهر و پس از اطلاع قبلی یک روزه به وزارت نیرو، این نیروگاه به‌طور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شده است.»

سازمان انرژی اتمی بدون اعلام روز و تاریخ دقیقی برای روشن شدن و از سرگیری فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر، عنوان کرد که «پس از رفع نقص فنی و ظرف چند روز آینده این نیروگاه مجددا به شبکه سراسری برق خواهد پیوست».

خروج اضطراری نیروگاه اتمی بوشهر از شبکه برق سراسری درحالی صورت گرفته است که کمبود برق سبب شده است که از ماه اردیبهشت خاموشی و قطع برق در دستور کار وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار گیرد.

مقام‌های وزارت نیرو و شرکت توانیر میزان کمبود برق روزانه در بین ۵ تا ۹ هزار مگاوات اعلام کرده‌اند و اکنون با خروج اضطراری نیروگاه اتمی بوشهر، به گفته غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، یک هزار مگاوات دیگر بر کمبود شبکه برق ایران افزوده شده است.

به همین دلیل شرکت توانیر در اطلاعیه‌ای از مردم خواست بیش از پیش در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و افزود که در این درخواست را به دلیل پیش‌بینی افزایش دما و محدودیت‌های ایجاد شده در بخش تولید به دلیل تعمیرات واحد نیروگاه بوشهر مطرح کرده است.

از سوی دیگر پیشتر در فروردین ماه سال‌جاری سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات ارزی و تحریم‌های بانکی ممکن است تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر متوقف شود.

محمود جعفری،‌ معاون این سازمان،‌ روز دوشنبه ۹ فروردین‌ماه، با بیان اینکه «مشکلات اصلی ما در سال‌های اخیر،‌ تغییرات نرخ ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی بوده است»، گفت که این مشکلات سبب شده تامین هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه واحد یکم نیروگاه، از جمله انتقال مبالغ ارزی به شرکت‌های طرف قرارداد در روسیه با مشکل مواجه شود.

جعفری همان روز هشدار داد در صورتی که «راهکاری فوری» پیدا نشود، به احتمال بسیار تولید برق واحد یکم نیروگاه بوشهر و فعالیت‌های این نیروگاه در سال جاری متوقف شود.

مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران تاکنون توضیحی درباره جزییات «نقص فنی» ایجاد شده در نیروگاه اتمی بوشهر که منجر به خروج اضطراری این نیروگاه اتمی از شبکه برق سراسری ایران شد، ارائه نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More