شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان هواپیمایی: قرار نبود شب حمله موشکی آسمان کشور بسته شود

 

سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید قرار نبوده در شب حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق، آسمان کشور روی پروازهای غیرنظامی بسته شود؛ این در حالی است که پیشتر سپاه پاسداران اعلام کرده بود «چندین» درخواست برای بستن آسمان داده شد.

تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه منتشر شد در پاسخ به سوالی درباره عدم هماهنگی میان بخش‌های مختلف در شب حمله نظامی سپاه پاسداران در دی‌ماه سال گذشته گفت:‌ «هماهنگی در سطح عالی وجود دارد.» او افزود: «آسمان قرار نبوده ممنوع اعلام شود.»

دهقانی زنگنه اضافه کرد: «اصلا مگر سازمان هواپیمایی کشوری قادر به بستن آسمان بود؟ باید از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست کنند،‌ طبق قانون،‌ سازمان از هیات دولت می‌خواهد که مجوز دهد.»

این مقام دولت همچنین به اظهارات امیرعلی حاجی‌زاده،‌ فرمانده هوافضای سپاه پاسداران،‌ هم در این زمینه اشاره کرد و در ادامه گفت: «اینکه شما فکر کنید اگر گزارشی بدهیم که بتواند همه را اقناع کند، پذیرفتنی نیست.»

این در حالی است که حاجی‌زاده قبلا در دی‌ماه سال گذشته گفته بود با توجه به قرار گرفتن کشور در بالاترین سطح آمادگی، اپراتور سامانه پدافندی «چندین بار» درخواست کرد فضای کشور از پرواز خالی و اصطلاحا آسمان کلیر شود. او همچنین اشاره کرد که این مساله به خاطر «برخی ملاحظات» اتفاق نیفتاد.

عدم ممنوعیت پروازهای مسافربری در شب حمله نظامی بارها از سوی خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی و انجمن خانواده قربانیان نیز مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته بود.

به تازگی و پس از یک سال از این حادثه، شبکه سی‌بی‌سی کانادا در گزارشی اعلام کرده دولت و نهادهای اطلاعاتی این کشور در حال بررسی یک فایل صوتی هستند که در آن شخصی که گفته می‌شود محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، است از احتمال «عمدی بودن» هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی با موشک های سپاه پاسداران، سخن می‌گوید.

ظریف در واکنش به این گزارش، محتوای آن را به صورت تلویحی تایید کرد، اما اصل فایل صوتی را جعلی خواند.

حامد اسماعیلیون، نویسنده‌ای که همسر و دخترش را در این حادثه از دست داد، خبر داده خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز برای پیگیری شکایت خود در دادسرای نظامی تهران حاضر شدند.

او در بخشی از گزارشش نوشت در پاسخ به اعتراضات خانواده‌ها،‌ معاون دادستان نظامی به پدری که فرزندش را در این هواپیما از دست داده گفت: «کشتیم؟ خوب کردیم که کشتیم.»

به گفته او،‌ بازپرس پرونده هم اشاره کرده بود «کدام کشور عاملین حمله به یک هواپیمای مسافربری را محاکمه کرده که ما بکنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More