شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت: اظهاراتمان درباره انهدام هواپیما بر اساس بی‌اطلاعی و عرق ملی بود

 

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در پی تشدید واکنش‌های عمومی به پنهان‌کاری سه روزه حکومت درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین، ضمن رد «دروغ‌گویی» مسئولان در این‌باره اظهارات قبلی را بر اساس «عرق ملی» و «بی‌اطلاعی» عنوان کرد.

ربیعی روز دوشنبه ۲۳ دی‌ماه در جریان نشست خبری هفتگی با عذرخواهی از مردم،‌ رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران گفت: «هیچ یک از مقام‌های دولت از جمله شخص رییس‌جمهوری تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بود، مطلع نبودند.»

او افزود: «از عصر روز جمعه که رییس‌جمهور از موضوع مطلع شد، جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و رییس‌جمهوری دستور داد که این موضوع به اطلاع مردم برسد.»

ربیعی همچنین اظهار کرد: «برخی در این قضیه متهم به دروغ‌گویی و پنهان‌کاری شدیم که این طور نبود. واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم.»

این اظهارات در حالی است که ربیعی روز جمعه ۲۰ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از رسانه‌ها و مقام‌های دولت‌های دیگر درباره اصابت موشک به هواپیمای اوکراین آن را «عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه آن‌ها» خوانده بود.

هم‌زمان حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری، نیز به کارمندان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور هشدار داده بود در آن‌چه که «جنگ روانی» خواند مشارکت نکنند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری دوشنبه اظهار نظرهای قبلی مسئولان را بر مبنای «عرق ملی »، «اطلاعات موجود در همان لحظه» و «بی‌اطلاعی» عنوان کرد.

او پنهان‌کاری صورت گرفته در این زمینه را موجب ضربات و لطمات جبران‌ناپذیر به سرمایه اجتماعی مردم دانست.

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز شنبه، پس از سه روز رد رسمی موضوع حمله موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراین، تایید کرد که موشک پدافند سپاه پاسداران این هواپیما را سرنگون کرده و موجب کشته‌شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن شده است.

ریشه سرنگونی هواپیما ترور سلیمانی بود

ربیعی در ادامه نشست خبری خود ریشه این اتفاق را «فشار روانی و اضطراب» ناشی از آن‌چه که «ترور بزدلانه سردار سلیمانی و سایه جنگ» خواند، عنوان کرد.

او گفت این حوادث نباید بهانه «تخطئه نیروهای مسلح » و «شادمانی از تضعیف» آن‌ها شود.

سخنگوی دولت در واکنش به توییت‌های دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا، در این زمینه اظهار کرد: «در خلال این سوگواری مردم ایران شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است.»

ترامپ روز شنبه در توییتی به زبان فارسی نوشته بود: «‏به مردم شجاع و رنج کشیده ایران: من از ابتدای دوره ریاست جمهوریم با شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می کنیم. شجاعت شما الهام بخش است.»

ربیعی همچنین درباره بازداشت موقت راب‌ مک‌ایر،‌ سفیر بریتانیا در ایران،‌ هم‌زمان با اعتراض‌های روز یکشنبه حضور او در مراسم گرامیداشت قربانیان هواپیمای اوکراین را «غیرحرفه‌ای و غیرقابل قبول» خواند.

او گفت: «ما به صورت جدی از دولت بریتانیا می‌خواهیم و به آن‌ها هشدار می‌دهیم از هر گونه دخالت در مسائل داخلی ما اجتناب کنند.»

سفیر بریتانیا پیشتر شرکت در اعتراض‌ها را رد کرده و بازداشت دیپلمات‌ها را «غیرقانونی» خوانده بود. وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرده که كه دستگیری سفیر این کشور در ایران «نقض آشكار قوانین بین‌المللی» بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More