شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفیر ایران در کیف: در پرونده  شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی افراد نظامی متهم هستند

منوچهر مرادی، سفیر ایران در کیف اعلام کرد در پرونده شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین از سوی سپاه پاسداران، افراد «نظامی» متهم‌ هستند.

مرادی دوشنبه ۱۰ شهریور در گفت‌وگو با یک رسانه اوکراین اعلام کرد: «شش نفر دستگیر شدند،‌ سه نفر در بازداشتند و سه نفر به قید وثیقه آزاد شده‌اند.»

به گفته او،‌ تمام رده‌های نظامی «از اپراتور به بالا» در این زمینه مورد بازجویی قرار گرفته‌ و «ده‌ها نفر» برای بازجویی فراخوانده شده‌اند.

این مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی از اشاره به نام یا جایگاه این افراد خودداری و به عدم افشای «اسرار نیروهای مسلح» استناد کرد. 

مرادی افزود دادگاه نظامی به این پرونده رسیدگی می‌کند.

پیشتر غلام‌عباس ترکی، دادستان نظامی تهران،‌ ضمن اشاره به شلیک بدون مجوز دو موشک از سوی اپراتور پدافند هوایی به هواپیما گفته بود:‌ «در همان شب ۲۱ دی‌ماه، تعدادی از افرادی که در سامانه شلیک‌کننده و بخش‌های بالادستی آن حضور داشتند به عنوان متهم احضار شدند.»

ترکی با اشاره به انجام تحقیقات، از بازداشت یکی از متهمان خبر داده بود.

هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که قصد داشت بامداد روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته از تهران به کیف پرواز کند، با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه، چند دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه خمینی، در اطراف تهران با شلیک دو موشک سپاه پاسداران منهدم شد.

 

تحریمیم،‌ انتظارات درباره غرامت را کنترل کنید

سفیر ایران در کیف در ادامه گفت‌وگو درباره پرداخت غرامت و خسارت این حادثه گفت: «ما هر فرمولی را برای پرداخت غرامت نخواهیم پذیرفت.»

مرادی با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی افزود: «درخواست من از رسانه‌ها و مسئولان محترم اوکراینی و دیگر کشورها این است که انتظارات افکار عمومی در مورد میزان غرامت را کنترل کنند.»

پیش از این غلامرضا سلیمانی،‌ رییس‌کل بیمه مرکزی ایران،‌ درباره پرداخت غرامت اشاره کرده بود که شرکت‌های بیمه اروپایی باید خسارت هواپیما را بپردازند. 

او تحت پوشش نبودن هواپیمای اوکراینی از سوی بیمه ایرانی را دلیل این مساله ذکر کرده بود.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که موضوع خسارت و غرامت از جمله موضوعات مورد اختلاف میان ایران و اوکراین است.

پیشتر محسن بهاروند،‌ معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران، گفته بود مبنای ایران در این زمینه «عرف موجود در سیستم بین‌المللی» است.

رییس‌جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد کشورش از مبلغ غرامت پیشنهادی ایران راضی نیست.

سفیر ایران در اوکراین می‌گوید قرار است در صورت موافقت کیف، دور بعدی مذاکرات درباره پرونده این هواپیما در ماه میلادی اکتبر در تهران برگزار شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More