شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سناتور آمریکایی: عدم تلافی سرنگونی پهپاد باعث تداوم تجاوزات ایران شد

لیندزی گراهام، رییس کمیته قضایی سنای آمریکا، گفت ایران انصراف رییس‌جمهوری آمریکا از اقدام نظامی علیه تهران در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی را نشانه ضعف واشینگتن تلقی کرده و همین باعث شده جمهوری اسلامی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کند. 

این سناتور جمهوری‌خواه در توییتی نوشت: «پاسخ سنجیده رییس‌جمهوری دونالد ترامپ به ساقط شدن پهپاد آمریکایی از سوی رژیم ایران نشانه ضعف تلقی شد.»

اما ترامپ در پاسخ به او نوشت: «نه لیندزی! این نشانه قدرت بود که فقط بعضی‌ها نمی‌فهمند.»

نیروهای سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد آمریکایی را به دلیل آنچه نقض حریم هوایی ایران خواندند، ساقط کردند. دولت آمریکا ضمن رد این اتهام، تصمیم به واکنش نظامی در برخورد با این اقدام داشت که ترامپ در دقایق آخر منصرف شد. 

گراهام در ادامه توییت‌های خود نوشت: «مشکل ایران با گذشت زمان بدتر می‌شود. پس لازم است اقدام قاطعانه برای پیشگیری از تجاوز بیشتر از سوی آیت‌الله و مریدانش صورت گیرد.»

اشاره گراهام به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است. 

این سناتور آمریکایی همچنین حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را «حرکت جنگی» توصیف و تاکید کرد این حملات بدون مشارکت مستقیم ایران نمی‌توانسته انجام شود.

گراهام نوشت: «برای من روشن است که چنین حمله پیچیده‌ای بدون حمایت  و مشارکت مستقیم ایران نمی‌توانسته به وقوع بپیوندد.»

او ادامه داد: «این به معنای واقعی کلمه حرکتی جنگی است و هدف باید برقراری بازدارندگی ازدست‌رفته علیه تجاوز ایران باشد.»

حملات پهپادی روز شنبه به یک مجتمع عظیم پالایشگاهی و یک میدان نفتی در عربستان سعودی تولید نفت این کشور را نصف کرد و سبب افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شد.

شورشیان حوثی یمن که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند، مسئولیت حمله به این تاسیسات متعلق به شرکت آرامکو را به عهده گرفتند، اما مقام‌های آمریکایی در این مورد تشکیک کرده و ایران را مسئول این حملات دانسته‌اند.

دولت عربستان سعودی گفته که «سلاح‌های ایرانی» در این حملات استفاده شده است.

وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرده است روز چهارشنبه شواهدی را درباره نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور ارایه می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More