شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سیل در ایران؛ اعتراف دولت به پرداخت نکردن بودجه‌ مقابله با بلایای طبیعی خوزستان

 

همزمان با وقوع سیل ویرانگر و مرگبار در تعدادی از استان‌ها به ویژه مناطق جنوبی ایران، اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند، از پرداخت نشدن بودجه مقابله با بلایای طبیعی استان خوزستان خبر داد.

نجار شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی در این زمینه گفت: «برای مقابله با بلایای طبیعی سال گذشته پنج هزار و ۸۴ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شد که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه منظور شده و تاکنون نیز هیچ مبلغی در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان قرار نگرفته است.»

او همچنین شهرداری و شورای شهر اهواز را در زمینه پیشگیری از حوادث در این شهر متهم کرد و گفت: «در مناطقی که سیل جاری شده ظرفیت خروجی پل‌ها با دِبی آب رودخانه‌ها انطباق ندارد. این مساله با جاری شدن سیل در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و بوشهر بسیار تاثیرگذار بوده است.»

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر این که «اهواز فاقد نهر آب است و شبکه فاضلاب آن نیز بسیار فرسوده شده» گفت: «باید آبگرفتگی‌ها در این شهر با استفاده از پمپ تخلیه شود.»

او وضعیت شبکه فاضلاب در شهرهای آبادان و خرمشهر را نیز مشابه وضعیت اهواز دانست.

این در حالی است که در روزهای اخیر آبگرفتگی شدید در بندر امام، یکی دیگر از شهرهای استان خوزستان اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت.

همزمان، مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که خوزستان استان بزرگ تامین‌کننده انرژی و درآمدهای دولت ایران است، گفت: «برای ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.»

همچنین ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان در مجلس گفت که در این شهر «سیل زندگی، اموال و دارایی‌های مردم را برده است.»

 

سیل در هفت استان

مهدی ولی‌پور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، روز دوشنبه به ایرنا گفت که «طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده» سیل و آبگرفتگی در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد گزارش شده است.

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، استان‌ کرمان را نیز جزو استان‌های سیل‌زده اعلام کرده است.

در استان فارس، حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر اعلام کرد که ۱۴ شهرستان این استان شامل آباده، استهبان، مرودشت، رستم، خنج، شیراز، ارسنجان، ممسنی، نی‌ریز، خرم‌بید، قیر و کازرون، فراشبند، خرامه و لامرد دچار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

ایرنا نیز روز دوشنبه گزارش داد که در شیراز بسیاری از محلات و معابر و برخی واحدهای مسکونی و تجاری دچار آب گرفتگی شدند و برخی از مناطق این شهر همان محله‌هایی هستند که در جریان سیل فروردین ۹۸  دچار آسیب شدند.

این خبرگزاری از وقوع سیل در شهر جهرم نیز خبر داد و نوشت که زیان‌های زیادی به این شهر رسیده است.

همچنین ایلنا درباره استان فارس نوشت که سیل وارد حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان در سه کیلومتری شهرستان فیروزآباد شده است.

در استان بوشهر، غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر این استان از آبگرفتی خانه‌ها و معابر روستایی و شهری در شهرستان‌های دیلم، گناوه و دشستان خبر داد.

همچنین جهانگیر دهقانی مدیرکل بحران استانداری بوشهر شامگاه یکشنبه گفت: «خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در استان مشخص نیست، با این حال قطعی برق و سقوط پایه‌های برق در گناوه، آبگرفتگی معابر و خسارت‌هایی در حوزه راه‌ها گزارش شده است.»

تاکنون در استان بوشهر ۲ نفر و در استان هرمزگان هم ۵ نفر بر اثر سیلاب جان خود را از دست دادند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More