شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هفت نفر در سیل بوشهر و هرمزگان جان‌باختند

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران، از جان‌باختن دست‌کم هفت نفر بر اثر وقوع سیل خبر داد و گفت که در سیل روز یک‌شنبه دو نفر در استان بوشهر و پنج نفر در استان هرمزگان، جان‌باختند.

همزمان مهدی ولی پور، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر، نیز خبر داد که در سیل روز یک‌شنبه ۹۵۰ نفر آسیب دیدند و دست‌کم ۴۰ نفر نیاز به اسکان اضطراری داشتند.

در سیل دشتستان استان بوشهر، اولین قربانی، زنی ۳۵ ساله بود که به دلیل اشتغال همسرش به نگهبانی یکی از معادن کارخانه سیمان دشتستان در حومه برازجان همراه او و فرزندش‌ در یک کانکس زندگی می‌کردند.

این زن جوان به هنگام وقوع سیل به همراه فرزندش در نزدیکی یک رودخانه فصلی حضور داشت که هر دو گرفتار سیلاب شدند. فرزند این زن از سیلاب نجات یافت ولی خود او جانش را از دست داد.

دیگر جان‌باخته سیل در بوشهر نیز یک زن ۳۴ ساله است. به گفته مسئول خانه هلال تنگ ارم، این زن جوان، اهل روستای سوک بخش ارم دشتستان بود و دو فرزند داشت. او هنگام بارش باران به دنبال یکی از دام‌های خود رفته بود که کوه ریزش کرد و او در زیر آوار کوه ماند.

در استان هرمزگان نیز روز یک‌شنبه، پنج نفر بر اثر سیل جان خود را از دست دادند. محمد باقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، گفت که  پنج قربانی سیل هرمزگان در دو خودروی وانت پراید و پژو پارس حین عبور از یک جاده فرعی در سیل گرفتار شدند و همه سرنشینان جان خود را از دست دادند.

به گفته محمود قادری، سرپرست جمعیت هلال احمر لامرد، جان‌باختگان سیل هرمزگان شامل «وهب فرهمند ۴۱ ساله به همراه همسر و دختر ۶ ساله‌شان و همچنین دو جوان به نام‌های وحید زال ۲۵ ساله و وحید احمدی ۳۰ ساله» همگی اهل لامرد بودند که در یکی از جاده‌های منطقه فومستان شهرستان پارسیان گرفتار سیل شدند.

بارندگی‌ها از یک هفته قبل در چند استان ایران از جمله خوزستان، بوشهر و هرمزگان و همچنین مناطقی از استان‌های لرستان و فارس سبب وقوع سیل و آب‌گرفتگی‌های گسترده شده است.

در خوزستان بخش‌های وسیعی از خیابان‌ها، معابر و خانه‌های مردم در شهرهای اهواز، امیدیه، رامشیر، ماهشهر، جراحی و سربندر دچار آب‌گرفتگی شد و سیلاب با ورود به منازل مردم خسارات گسترده‌ای به لوازم خانگی و منازل مردم از جمله ریزش چند خانه شد.

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران، شامگاه یک‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی، درباره گفت که این سیل‌ها به علت لایروبی نشدن رودخانه‌ها، وجود پل‌های قدیمی و بارش‌های شدید اتفاق می‌افتد.

او همچنین عدم تخصیص بودجه و اعتبار برای نوسازی زیر ساخت‌های شهری را از جمله دلایل ذکر کرد و برای نمونه به سیلاب و آب‌گرفتگی در اهواز اشاره کرد و گفت که با قیمت‌های سال گذشته «برای درست کردن زیرساخت‌های اهواز شش هزار میلیارد تومان» نیاز بوده است.

نجار افزود که «ما برای پیشگیری هزینه نمی‌کنیم بعد چند برابرش را برای جبران خسارت‌ها هزینه می‌کنیم و در این موارد همه دستگاه‌ها مسئولند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More