شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شورای ملی مقاومت: ایران از پایگاه امیدیه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کرده است

شورای ملی مقاومت در یک نشست خبری با انتشار مدارکی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، ایران را مسئول این حمله اعلام کرد. 

در این نشست که دوشنبه هشتم مهرماه در واشینگتن برگزار شد. علیرضا جعفرزاده از اعضای شورای ملی مقاومت با تاکید بر نقش ایران در این حمله گفت: «حمله از پایگاه نظامی امیدیه اهواز انجام شده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را رد کرده و این حمله را «‌دفاع مشروع یمنی‌ها» خوانده‌اند. شبه‌نظامیان حوثی در یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند اما عربستان سعودی، آمریکا و برخی کشورهای اروپا، انگشت اتهام را متوجه جمهوری اسلامی کرده‌‌اند.

در همین حال جعفرزاده نیز در نشست خبری شورای ملی مقاومت، مسئولیت حمله را متوجه رهبر جمهوری اسلامی کرد و گفت: «زمانی که علی خامنه‌ای،‌رهبر ایران تصمیم به این حمله گرفت، جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و تصمیم نهایی در ۳۱ جولای گرفته شد.»

به گفته او «در این جلسه حسن روحانی و محمدجواد ظریف هم به عنوان اعضای دائم  شرکت داشتند و علاوه بر آن‌ها، تعدادی از اعضای عالی رتبه سپاه مثل غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا،‌قاسم سلیمانی،‌ فرمانده قدس سپاه پاسداران، حسین سلامی،‌ فرمانده سپاه پاسداران از جمله حاضران در این جلسه بودند.»

این مقام شورای ملی مقاومت همچنین عنوان کرد: «غلامعلی رشید طرح حمله را بررسی کرد و  یک هفته پیش از این حمله جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران به استان خوزستان فرستاده شدند. همچنین محمد فلاح معاون فرماندهی هوا و فضا سپاه و باقری کاظم آباد فرمانده هوا فضا سپاه در امور موشک‌ها به جنوب رفتند.»

جعفرزاده درباره پایگاه نظامی امیدیه نیز گفت: «پایگاه امیدیه پنجمین پایگاه راداری ایران در زمان جنگ ایران و عراق بود. نیروهای هوایی ارتش در منطقه حضور دارند. این پایگاه پایگاه سپاه نیست‌، پایگاه ارتش است. بخشی از پایگاه را فرماندهان سپاه استفاده کردند و حضور ارتش متعارف پوشش خوبی به آنها برای اجرای عملیات می‌داد.گروه دیگری از فرماندهان سپاه که در سپتامبر مستقر شدند از پایگاه دیگر نظامی در ماهشهر به امیدیه فرستادند تا در این عملیات شرکت کنند.»

در ادامه این نشست علیرضا جعفرزاده با نشان دادن نقشه‌ای از منطقه پارچین در جنوب تهران عنوان کرد: «این سلاح ها در پارچین ساخته می‌شود و نزدیک به تهران است. در این محوطه ۱۲ مجتمع مختلف وجود دارد. این موشک ها در قسمت برنامه چهارم مجتمع نظامی پارچین ساخته شده است. ۴۲ مرکز موشک در ایران وجود دارد. ۱۷ سایت موشکی در جنوب ایران وجود دارد. تونل‌هایی در این مناطق وجود دارد که آنها را مرتبط می‌کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More