شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت جو بایدن توافق‌های فروش تسلیحات به عربستان‌سعودی و امارات را بازنگری می‌کند

دولت جو بایدن اعلام کرد که توافق‌های فروش تسلیحات به عربستان‌سعودی و امارات را بازنگری می‌کند. همزمان مقام‌های آمریکایی گفتند بررسی معامله‌های تسلیحاتی تایید شده در دولت قبلی غیرمعمول نبوده و بسیاری از این معامله‌ها بعد از بررسی‌ به اجرا درمی‌آیند.

در پی این تصمیم دولت جدید آمریکا، فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متحده‌عربی و فروش سامانه‌های هدایت-دقیق به عربستان سعودی که واشینگتن به عنوان بخشی از توافق ابراهیم، عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی، تصویب کرده بود، به تعویق می‌افتد.

فروش عمده تسلیحات به این دو کشور حوزه خلیج فارس در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تصویب شده بود که فروش بمب هدایت‌شونده به ریاض یکی از این معاهده‌ها به‌شمار می‌آید.

به گزارش وال استریت ژورنال و به نقل از مقامات آمریکایی، غیر معمول نیست که دولت جدید معامله‌های تسلیحاتی تایید شده در دولت قبلی را بررسی کند و بسیاری از این معامله‌ها بعد از بررسی‌ به اجرا درمی‌آیند.

طبق این گزارش، کنگره و صنایع دفاعی آمریکا طی روزهای اخیر از تصمیم دولت برای بازنگری این توافق‌ها مطلع شده‌اند، اما مشخص نیست این بازنگری چقدر زمان ببرد.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، در واکنش به تصمیم دولت بایدن برای تعلیق موقت فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در توییتی نوشت: «دلجویی از آیت‌الله‌ آغاز شد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست خبری روز چهارشنبه خود در پاسخ به پرسشی در مورد قصد دولت بایدن در بازنگری این توافق‌ها گفت: هدف از بازنگری قراردادهای فروش تسلیحات به کشورهای خارجی را مطلع شدن از فروش‌های نهایی نشده، حصول اطمینان از برآورده شدن هدف‌های استراتژیک و پیشبرد سیاست خارجی ایالات متحده دانست.

در ادامه واکنش به بازنگری دولت باید فروش تسلیحات نیز سفارت امارات در آمریکا در توییتی ضمن تاکید بر عزم ابوظبی برای همکاری با دولت بایدن نوشت: ابوظبی پیش‌بینی می کرد که دولت جدید آمریکا همانند دولت‌های پیشین توافق‌های تسلیحاتی را بازنگری کند و تاکید کرد جنگنده‌های اف-۳۵ عاملی بازدارنده علیه تهاجات منطقه‌ای خواهند بود.

سفارت امارات در آمریکا ضمن تاکید بر عزم ابوظبی برای همکاری با دولت بایدن، افزود: جنگنده‌های اف-۳۵ به عنوان یک بازدارنده قوی امارات را از خطر تجاوز حفظ می‌کنند و به موازات گفت‌وگوها و همکاری امنیتی جدید، باعث اطمینان خاطر شرکای منطقه‌ای خواهد شد.

سفارت امارات در آمریکا خاطرنشان کرد: «این جنگنده‌ها همچنین امارات متحده عربی را قادر می‌سازد تا مسئولیت بیشتری در حفظ امنیت جمعی در منطقه بر عهده گیرد و به این ترتیب منابع آمریکا برای برخورد با سایر چالش‌های جهانی آزادتر خواهد شد.»

مقامات سفارت عربستان سعودی در آمریکا تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More