شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صداوسیمای ایران: آمدنیوز در تور اطلاعاتی افتاد

دستگاه امنیتی ایران می‌گوید برخی اخبار کانال تلگرامی آمدنیوز – که یک کانال خبری مخالف حکومت ایران است – به دست یک رابط اطلاعاتی این نهاد تولید شده و در اختیار روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز قرار گرفته است.

شبکه دوم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شنبه شب بخش اول فیلمی را پخش کرد که به بررسی فعالیت‌های کانال تلگرامی آمدنیوز اختصاص داشت.

در این فیلم حدودا نیم ساعته که در بخش خبری ۲۰:۳۰ پخش شد، ادعا شده که اخبار آمدنیوز، در واقع از سوی یک رابط اطلاعاتی که مامور دستگاه‌های امنیتی ایران بوده، تولید شده و به دست زم رسیده است. این درحالی است که روح‌الله زم می‌گوید فریب نخورده و از ماهیت و قصد این فرد آگاه بوده است.

در این برنامه با عنوان «ایستگاه پایانی دروغ»، از روح‌الله زم به عنوان «نیما زم» نام برده می‌شود. نام رابط هم «علیرضا» اعلام شده که بر اساس این فیلم، تحت رصد دستگاه‌های امنیتی بوده و پس از «هدایت‌شدن» از سوی ماموران امنیتی به عنوان رابط اطلاعاتی به زم معرفی می‌شود.

این مستند، ادعاهایی علیه برخی از چهره‌های مخالف حکومت ایران از جمله رضا پهلوی، اردشیر امیرارجمند، ابوالحسن بنی‌صدر و محسن سازگارا مطرح می‌کند.

وب‌سایت خبری جهان‌نیوز از این مستند به عنوان سند «نفوذ عمیق ایران به شبکه‌ عنکبوتی پادوهای دشمن» نام برده است. ابوالفضل ترابی، نماینده نجف آباد هم گفته است این برنامه «تنها گوشه‌ای از نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در جریان اپوزیسیون بود».

در مقابل، روح‌الله زم با انتشار چند ویدیو از گفت‌وگوهایش با این رابط اطلاعاتی، گفته است از ماهیت او آگاه بوده و هدف از تداوم تماس‌هایش با این فرد را تله‌گذاری برای سیستم امنیتی ایران و تخریب برنامه‌های آن‌ها عنوان کرده است.

این ویدیوها در کانال تلگرامی آمدنیوز که اکنون با عنوان «صدای مردم» فعالیت می‌کند، منتشر شد. این کانال تلگرامی با بیش از ۱/۳میلیون عضو، یکی از پرمخاطب‌ترین کانال‌های تلگرامی محسوب می‌شود.

فعالیت‌های این کانال در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ نیز به شدت مورد توجه مسئولان جمهوری اسلامی بود. هشتم دی‌ماه ۱۳۹۶، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات ایران از مدیران تلگرام خواست که این کانال تلگرامی به علت تحریک به خشونت و نفرت‌پراکنی مسدود شود.

پاول دورف، مدیر تلگرام، علت مسدود شدن این کانال تلگرامی را تشویق به خشونت اعلام کرد. مدیران آمدنیوز چند روز بعد کانال تلگرامی صدای مردم را راه‌اندازی کردند.

فعالیت‌ کانال‌های تلگرامی مانند آمدنیوز و توجه بالای مردم به این کانال‌ها در جریان اعتراض‌های سال گذشته یکی از دلایل اصلی فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام به شمار می‌رود. تلگرام مدتی بعد از اعتراض‌ها دوباره رفع فیلتر شد ولی از اردیبهشت‌ماه امسال، دوباره مسدود شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More