شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: اطلاعات از عراق حاکی از توطئه برای جنگ با ایران است

 

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به پرواز دوباره بمب‌افکن‌های غول‌پیکر بی-۵۲ آمریکا در خلیج فارس که در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی صورت گرفت، گفت اطلاعات از عراق حاکی از «توطئه برای بهانه‌سازی» جنگ با ایران است.

ظریف روز پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه در صفحه توییترش نوشت: «اطلاعات از عراق حاکی از توطئه‌چینی برای ایجاد بهانه برای جنگ است. ایران به دنبال جنگ نیست، اما آشکارا و مستقیم از مردم،‌ امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.»

اوافزود: «دونالد ترامپ و پیروانش به جای مبارزه با کووید-۱۹ در آمریکا، میلیاردها [دلار] روی پرواز بی-۵۲ و ارسال ناو جنگی به منطقه ما هدر می‌دهند.»

 

 

تقابل میان مقام‌های ایران و آمریکا و همچنین تحرکات نظامی در منطقه طی روزهای اخیر همزمان با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن فرمانده پیشین سپاه قدس در عراق، افزایش یافته است.

مقام‌های آمریکا هشدار داده‌اند که ایران یا گروه‌های شبه‌نظامی متحدش در منطقه ممکن است دست به اقدام نظامی علیه منافع و نیروهای این کشور بزنند.

روز چهارشنبه آمریکا برای سومین‌بار در ۴۵ روز گذشته بمب‌افکن‌های غول‌پیکر خود را بر فراز خلیج فارس به پرواز در آورد و آن را ارسال پیام «بازدارندگی» به ایران عنوان کرد.

اسرائیل هم که ایران آن را به دست داشتن در مرگ محسن فخری‌زاده،‌ چهره برجسته نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، متهم می‌کند پیشتر یک زیردریایی خود را با عبور از کانال سوئز به سوی خلیج فارس هدایت کرد.

با این حال، به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس نیمیتز» آمریکا که پیشتر در آذرماه به خلیج فارس بازگشته بود با مخالفت کریستوفر میلر،‌ سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، برای ارسال پیام «کاهش تنش» از خلیج فارس خارج می‌شود. 

سی‌ان‌ان در این زمینه به نقل از یک مقام ارشد دفاعی نوشت پیش از این فرانک‌ مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، برای افزایش مدت استقرار این ناو در منطقه تلاش کرده بود.

این شبکه خبری همچنین به نقل از یک مقام دفاعی نوشت که مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، «توجه بسیار دقیقی به به وضعیت دارد. ارتش بر این باور نیست که حمله‌ای در شرف وقوع است اما همه اقدام‌های احتیاطی را در پیش می‌گیرد تا مطمئن شود همزمان با محافظت از نیروهای آمریکایی، ایران را بازمی‌دارد.»

پیشتر، فرمانده سنتکام،‌ گفته بود: «ایالات متحده همچنان به به‌کارگیری ظرفیت‌های آماده به جنگ خود در منطقه تحت مسئولیت ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا ادامه می‌دهد تا از هرگونه دشمنی احتمالی جلوگیری کرده و روشن کند ما آماده‌ و قادریم هرگونه تهاجمی که متوجه آمریکایی‌ها و منافعمان باشد را پاسخ دهیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More