شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فایل صوتی معاون اسبق وزارت اطلاعات درباره استفاده از اراذل و اوباش برای ضرب و شتم زندانیان سال ۱۳۸۸

فایل صوتی که به دست ایران اینترنشنال نشان می‌دهد قوه‌قضاییه از «‌اراذل و اوباشی» که از سوی سپاه پاسداران سازماندهی شده بودند برای سرکوب بازداشت شدگان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ استفاده کرده است.

در این فایل صوتی علی هاشمی، معاون اسبق امنیت وزارت اطلاعات و رئیس کمیته امنیت مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۸۸، درباره چگونگی استفاده  «اراذل و اوباش» در سرکوب تظاهرات مردم و همین‌طور فاجعه زندان کهریزک صحبت می‌کند. 

او در این فایل صوتی به اظهارات «حسین همدانی» از فرماندهان سپاه که در سوریه کشته شد می‌پردازد که درباره سرکوب تظاهرات مردمی در ۸۸ گفته بود پنج هزار نفر از افرادی را که او «اشرار و اراذل» خواند، شناسایی کردند و در سرکوب تظاهرات مردمی مورد استفاده قرار دادند. او گفته بود: «اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم، باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سر و کار دارند را پای کار بیاوریم.» 

در فایل صوتی، علی هاشمی با اشاره به این اظهارات به سرکوب کوی دانشگاه در سال ۷۸ برمی‌گردد که استفاده از «افراد شرور» در سال ۸۸ بر مبنای‌ آن تجربه بوده است که «۲۵۰ [نفر از] اراذل و اوباش را ساماندهی کردیم. [...] دانشجویان را از بالای ساختمان به بیرون پرت کرده بودند.» و این تجربه بعدتر با ساماندهی «افراد شرور» در تظاهرات‌های اعتراضی مردم از سال ۸۸ به بعد، مورد استفاده قرار گرفت. در تظاهرات‌های اعتراضی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و آبان ۱۳۹۸ هم از همین افراد برای شروع تخریب استفاده شد.

در سال ۱۳۸۶ طرحی به نام «ارتقای امنیت اجتماعی» اجرایی شد که طی آن صدها نفر از سردسته‌های «اراذل و اوباش» را به همراه همراهان‌شان جمع‌آوری کردند، به گردن‌های‌شان آفتابه انداختند، در سطح شهر چرخاندند و در بازداشتگاه «کهریزک» نگهداری کردند. همان‌طور که همدانی گفته بود، بعدتر این افراد را در سه گردان مانند بسیج آموزش دادند تا به عنوان «دفاع از نظام»‌ تظاهرات‌های اعتراضی مردمی را سرکوب کنند. 

در سال ۸۶، علی هاشمی رئیس کمیته امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. او پیش از وقایع سال ۸۸ و پس از برخورد با «اراذل و اوباش» از «احمدرضا رادان» که در آن سال جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بود،  خواسته بود که درباره این مساله توضیحاتی دهد و رادان توانسته بود آن‌ها را قانع کند که این «اراذل و اوباش» افرادی شرور و خطرناک هستند.

اما پس از سرکوب اعتراضات مردمی در سال ۸۸ هاشمی، آن‌چه این  نیروهای سردار همدانی در کهریزک انجام داده بودند، شهادتی بود که یکی از نجات‌یافته‌های آن واقعه به اسم «امید رسولی» برای هاشمی و تعدادی دیگر از اعضای کمیته امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرده بود. در آن جلسه «علی احمدی» که نماینده مجلس هم بود، حضور داشت. 

هاشمی در این فایل صوتی واقعه کهریزک را «جنایت» و «فاجعه» خوانده است که «اگر حرف‌های ایشان [اظهارات امید رسولی] پخش میشد، مردم سر تا سر حکومت را به آتش می‌کشیدند. همان اتفاق چند روزه که افتاد. این‌که در خیابان‌ها چه اتفاقی افتاد بماند.» 

افشای این فایل صوتی تقریبا مصادف با دومین سالگرد کشته شدن علیرضا شیرمحمدی زندان سیاسی است که به دست دو نفر از زندانیان بزهکار با ضربان چاقو به قتل رسید. 

بعد از این قتل رییس زندان تهران بزرگ به دلیل رعایت نکردن اصل تفکیک جرائم برکنار شد اما یک سال پس از آن و با بروز اعتراض‌های آبان ۹۸، مجددا بازداشتی‌ها را به بند زندانیان خشن بردند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More