شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قاسم سلیمانی: مذاکره با آمریکا به معنی تسلیم محض است

قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران، مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی را «تسلیم شدن محض» خواند و گفت که جمهوری اسلامی قطعا به این «‌ذلت» تن نمی‌دهند.

سلیمانی روز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه در جمع فرماندهان نیروی انتظامی با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: «دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ما را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره مصداق تسلیم است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دولت آمریکا چندی پیش سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی شناخت. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم  قاسم سلیمانی را «یک تروریست» توصیف کرد.

سلیمانی در ادامه گفت: «دشمنان درصددند با دو اهرم فشار و تحریم اقتصادی و بر هم زدن امنیت کشور به ما ضربه و لطمه بزنند و در این راستا از همه ظرفیت‌هایشان بهره می‌گیرند.»

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، هم روز دوشنبه مذاکره با آمریکا در شرایط تحریم‌ و تهدید علیه جمهوری اسلامی را «اشتباه راهبردی» خواند.

او  در همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید»  گفت: «این اشتباه راهبردی است که کسی فکر کند در زمان فعلی با این موجود خطرناک که تصمیم‌گیری‌هایی را در منطقه اندیشیده است باید مذاکره شود.»

این اظهارت در حالی مطرح می‌شود که در چند روز گذشته و با سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به نیویورک گمانه‌زنه‌هایی درباره تمایل ایران به مذاکره با آمریکا مطرح شده است.

ظریف به محض ورود به آمریکا گفته بود از طرف جمهوری اسلامی مامور شده است تا درباره تبادل زندانی بین دو کشور مذاکره کند. البته درخواست او با سردی از سوی دولت آمریکا مواجه شد.

در همین حال، لاریجانی گفت آمریکایی‌ها «باید بفهمند که با حریف سخت طرف هستند و بعد سرشان به سنگ بخورد».

برخی محافل در داخل ایران، سفر ظریف به آمریکا و پیشنهاد تبادل زندانی را نشان از موضع ضعیف این کشور دانسته بودند.

رییس مجلس ایران مشخصا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام اشاره کرد و گفت: «ما بعد از مناقشه طولانی ۱۰، ۱۲ ساله مذاکره کرده و به تفاهم رسیدیم که همه هم قبول کردند اما موجودی عجیب و غریب سرکار آمد که زیرش زد و از تفاهم خارج شد.»

او افزود: «بر این اساس برخی سهل‌اندیشی می‌کنند و می‌گویند مذاکره کنید. مذاکره با این فرد اصلا معنا ندارد.»

دولت آمریکا حدود یک سال پیش از برجام خارج شد و تحریم‌هایی را که قبلا در چارچوب این توافق لغو شده بودند، مجددا اعمال کرد.

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، در ماه نوامبر سال گذشته تحریم‌های نفتی ایران را بازگرداند اما به مدت شش ماه به برخی مشتریان نفت ایران اجازه داد به میزان محدود از این کشور نفت بخرند. با این حال هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد این معافیت شش‌ماهه پس از انقضای آن در ماه مه تمدید نخواهد شد.

ترامپ گفت برخی کشورهای عضو اوپک قول داده‌اند خلاء ناشی از نفت ایران را در بازار پر کنند.

صبر ایران «نامحدود نیست»

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، یکشنبه شب در دیدار با هیاتی از اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر اینکه ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده ازسیاست‌ها و اقدامات اروپا در قبال توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

او گفت: «صبر و تحمل جمهوری اسلامی نامحدود نیست و ما با ارزیابی جامع از شرایط حاضر و بدون برخوردهای احساسی، به زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد.»

عراقچی همچنین در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای قطع کامل صادرات نفت ایران افزود: «جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری جایگزین ایران در بازار جهانی نفت شود و مسئولیت هرگونه عواقب آن با آمریکا و کشور یا کشورهای مزبور است.»

مقام‌های سیاسی و نظامی ایران در روزهای گذشته تهدید کرده‌اند در صورت عدم توانایی برای صادرات نفت، گزینه بستن تنگه هرمز را بررسی خواهند کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More