شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لوموند: فرانسه از دو سال پیش نگران جان روح‌الله زم بود

 

روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی نوشت دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه از دو سال پیش نسبت به وضعیت امنیتی روح‌الله زم در فرانسه نگران بودند. به نوشته لوموند، مقام‌های امنیتی فرانسه هنگامی بیشتر نگران شدند که گزارش‌هایی نیز از سرویس‌های امنیتی دیگر از جمله «موساد»، سازمان اطلاعات و عملیات خارجی اسرائيل، در این رابطه دریافت کرد‌ند.

بر پایه گزارشی که لوموند روز جمعه بیست‌وششم مهرماه منتشر کرد، زم از دو سال قبل از سوی نیروهای امنیتی فرانسه به طور دائمی و از نزدیک محافظت می‌شد.

به نوشته لوموند، موساد و چند سرویس اطلاعاتی دیگر به مقام‌های فرانسوی هشدار داده‌ بودند که احتمالا ایران برای روح‌الله زم «برنامه‌ای» دارد و او به «هدفی» برای رژیم ایران تبدیل شده است.

به گزارش لوموند، دولت فرانسه حتی امکان ترور یا قتل زم در خاک فرانسه را می‌داده است. بر همین اساس، نیروهای امنیتی فرانسه تشخیص داده بودند که برای محافظت از زم بایستی از خودرو ضد گلوله استفاده شود.

روزنامه فرانسوی لوموند همچنین به این نکته اشاره کرد که دستگاه‌های امنیتی فرانسه احتمالا تا شب پیش از پرواز روح‌الله زم به عراق سعی کرده‌اند او را از این سفر منصرف کنند اما خود زم احتمال خطر را رد کرده است و گفته است که در عراق تحت محافظت است.

همچنین لوموند درباره کانال تلگرامی که آن را اداره می‌کرد به نکاتی اشاره کرد و نوشت که زم قصد داشت تا کانال یا گروه «تلگرامی‌» خودش را به یک رسانه فراگیرتر و در دسترس‌تر تبدیل کند و به همین منظور نیز از چهره‌های مخالف حکومت ایران درخواست کمک مالی کرده‌بود.

به نوشته لوموند، احتمالا زنی از آشنایان زم، در نهایت او را متقاعد کرده است که برای دریافت کمک‌های مالی به عراق برود.

سپاه پاسداران روز دوشنبه، ۲۲ مهر ماه، با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت زم خبر داد و اعلام کرد که ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران او را طی یک نقشه «پیچیده و فنی» پس از «هدایت به  داخل کشور» بازداشت کرده‌اند.

با این حال، مهسا رازانی، همسر زم، روز چهارشنبه در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت، همسرش در بغداد ربوده شده و دولت فرانسه اطلاع داشته که او راهی این شهر است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More