شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارشگران بدون‌مرز: اعدام روح‌الله زم تایید کرد ایران رکورددار کشتن خبرنگاران در نیم قرن گذشته است

سازمان گزارشگران بدون‌مرز در گزارش سالانه خود گفت که ربایش و اعدام روح‌الله زم، تایید کرد که ایران در نیم قرن گذشته رکورددار کشتن بسیاری از خبرنگاران  بوده است و بعد از سی سال بار دیگر از «اعدام»، این «مجازات قدیمی و وحشتناک» برای کشتن روزنامه‌نگاران استفاده کرده است.

در بخشی از بیانیه سالانه‌ گزارشگران بدون مرز که به «خشونت و بدرفتاری علیه خبرنگاران» اختصاص دارد، تاکید شده است که روح‌الله زم، مدیر سایت خبری و کانال تلگرام آمدنیوز، در حالی اعدام شد که «در یک محاکمه ناعادلانه محکوم شده بود».

این گزارش با تاکید بر این‌که «پایان سال ۲۰۲۰ میلادی با اعدام روح الله‌زم، مدیر سایت خبری و تلگرام آمدنیوز، در ایران رقم خورد، افزود که زم به عنوان پناهنده در فرانسه زندگی می‌کرد اما در جریان سفر به عراق از سوی عوامل سپاه پاسداران ربوده شد و به زور به ایران بازگردانده شد».

گزارشگران بدون‌مرز با بیان این‌که در ایران، روح‌الله زم «طی یک محاکمه ناعادلانه به جرم مفسد فی‌الارض، یکی از جدیدترین اتهامات دادگاه‌های انقلاب علیه روزنامه‌نگاران، به مرگ محکوم شد»، تاکید کرد که «در ۳۰ سال گذشته هیچ خبرنگاری قربانی چنین مجازات قدیمی و وحشتناکی نشده بود و این اولین‌بار پس سه دهه است که یک خبرنگار با این «مجازات قدیمی و وحشتناک» کشته شده است.

این گزارش، شمار خبرنگارانی را که در سال ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان کشته شدند ۵۰ نفر اعلام کرد و افزود که در یک سال گذشته از شمار خبرنگارانی که در کشورهای جنگ‌زده کشته شده‌اند، کاسته شده است و در عوض، خبرنگاران بیشتری در کشورهایی کشته شده‌اند که در حال جنگ نیستند.

کریستوف دولوار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون‌مرز، با هشدار نسبت به این‌که همچنان «خشونت در جهان علیه خبرنگاران ادامه دارد»، گفت که «بعضی‌ها فکر می‌کنند خبرنگاران قربانی خطرات ناشی از شغل خود می‌شوند، اما خبرنگاران هنگام تحقیق یا پوشش موضوعات حساس به صورت فزاینده هدف قرار می‌گیرند».

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون‌مرز تاکید کرد که با کشتن و حمله به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، آنچه آماج حمله قرار می‌گیرد حق اطلاع‌رسانی است که حق همه است.

بنا بر اعلام این سازمان مدافع حقوق خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، با آنکه در سال ۲۰۲۰  تعداد کمتری از خبرنگاران به دلیل شیوع ویروس کرونا در صحنه بودند اما این سازمان از اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۱۵ دسامبر همین سال، ۵۰ مورد از کشته شدن خبرنگاران را در رابطه با کارهایشان ثبت کرده است و تعداد خبرنگاران کشته شده مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی است که در آن ۵۳ خبرنگار کشته شدند.

در این گزارش مکزیک به عنوان کشوری معرفی شده است که در سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۸ خبرنگار در آن به دلیل افشا یا تحقیق درباره «روابط میان قاچاقچیان مواد مخدر و سیاستمداران» کشته شدند و نام این کشور در میان خطرناک‌ترین کشورها برای رسانه‌ها قرار دارد.

در هندوراس، در آمریکای جنوبی، نیز در سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۳ خبرنگار از جمله پس از کار روی «فساد در دستگاه‌های محلی و نیز خشونت پلیس» کشته شدند.

در گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، آمده است که در عراق نیز در یک سال گذشته چند خبرنگار و اغلب با یک روش کشته شدند، «افراد مسلح ناشناس به سوی خبرنگارانی که پوشش اعتراضات خیابانی را از سال ۲۰۱۹ تاکنون ادامه داده‌اند، آتش گشودند».

این گزارش از «هشام الهاشمی» خبرنگار عراقی متخصص تروریسم‌شناسی و از مخالفان حضور گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق به عنوان یکی از خبرنگاران کشته شده عراقی نام برده است. همچنین نزار ثانون مدیر شبکه تلویزیونی الرشید یکی دیگر از کشته شدگان در عراق است.

همگی آن‌ها در خیابان و نزدیک خانه‌هایشان، به ضرب گلوله از پا در آمدند و هیچ‌یک از این قتل‌ها به گونه درست پیگیری نشد و مسئولان این قتل‌ها هیچ‌گاه دستگیر و دادگاهی نشدند.

در گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون‌مرز، درباره  کشته شدن چند نفر از خبرنگاران و مجریان تلویزیون در افغانستان از جمله ملاله میوند، خبرنگار شبکه تلویزیونی انعکاس و محمد الیاس داعی خبرنگار بخش پشتوی رادیو آزادی، نیز تاکید شده است که خشونت علیه خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای در افغانستان باوجود امیدواری‌ها برای یک آتش‌بس در نتیجه گفت‌و‌گو‌های صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، در حال افزایش است.

گزارشگران بدون‌مرز تاکید کرد که  تحقیق در مورد فعالیت جرایم سازمان‌یافته، تحقیق درباره به فساد محلی یا سوء‌استفاده از بودجه عمومی، موضوعات مرتبط با محیط زیست از جمله مواردی است که در سال ۲۰۲۰ منجر به کشته شدن چند روزنامه‌نگار شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More