شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لیندسی گراهام خواستار حمله به تاسیسات نفتی ایران شد

سناتور لیندسی گراهام، رئیس کمیسیون قضایی سنای آمریکا، ضمن مقصر دانستن ایران در پی حملات روز شنبه ۲۳ شهریور به دو مجتمع مهم نفتی عربستان سعودی، خواستار اقدام نظامی علیه تاسیسات نفتی ایران شد. 

لیندسی در توییتی نوشت: «ایرانی‌ها دست از سوءرفتار نمی‌کشند مگر اینکه عواقب آن عینی شود؛ مثلاً حمله به پالایشگاه‌هایشان که کمر رژیم را خواهد شکست.»

این سناتور ارشد در توییت دیگری نوشت: «وقت آن رسیده که آمریکا حمله به پالایشگاه‌های ایران را در صورت تداوم تحرکات‌شان یا افزایش غنی‌سازی اورانیوم در دستور کار قرار دهد.»

حملات پهپادی روز شنبه ۲۳ شهریور به دو نقطه در عربستان سعودی، تولید نفت این کشور را نصف کرد. این حادثه سبب شد تولید جهانی نفت کاهش ۵ درصدی را تجربه کند.   

شبه‌نظامیان حوثی در یمن که از حمایت مالی و نظامی ایران بهره می‌برند، مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده گرفتند اما مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، انگشت اتهام را مستقیما سمت ایران نشانه رفت.  

حملات پهپادی روز شنبه  تاسیسات نفتی عربستان سعودی  را در استان‌های بقیق و خریص هدف قرار دادند.

بقیق، واقع در ۶۰پکیلومتری جنوب‌غربی ظهران در استان شرقیه، مرکز بزرگترین مجتمع پالایشگاهی نفت عربستان است. در این حالی است که دومین میدان بزرگ نفتی این کشور در خریص واقع شده است. خریص۱۹۰ کیلومتر از بقیق فاصله دارد.

مجتمع بقیق دارای ظرفیت تصفیه ۷ میلیون بشکه نفت در روز است. این مجتمع در گذشته نیز هدف حملات خرابکارانه واقع شده است. در سال ۲۰۰۶، نیروهای وابسته به القاعده در صدد حمله به این تاسیسات بودند که نقشه‌شان خنثی شد.

در همین حال، کریس مورفی، سناتور دموکرات، در توییتی نوشت حمایت ایران از حوثی‌های یمن دلیل بر اینکه ایران به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده باشد نیست.

در پی حملات خرابکارانه به نفتکش‌های عبوری در آب‌های خلیج فارس در ماه‌های ژوئن و ژوئیه، تنش‌ها شدت گرفته است. دولت‌های عربستان سعودی و آمریکا، ایران را عامل این حملات می‌دانند اما جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

دولت آمریکا از سال گذشته و در پی خروج از توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های سنگین نفتی را علیه ایران اعمال کرده است. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نسبت به دیدار با همتای ایرانی‌اش حسن روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری ابراز تمایل نشان داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More