شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمود موسوی مجد، متهم به جاسوسی از نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد دوشنبه اعدام شد

محمود موسوی مجد که از سوی دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه جمهوری اسلامی به جاسوسی از نیروی قدس سپاه پاسداران متهم شده بود، بامداد دوشنبه اعدام شد.

ساعاتی قبل از اعلام خبر اعدام موسوی مجد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، اقدام به پخش بخشی از اعترافات موسوی مجد کرد که در آن انگیزه خود از ارسال اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه را دریافت پول اعلام کرد.

سخنگوی قوه قضاییه پیشتر اعلام کرده بود که او اطلاعاتی را از ترددهای قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، جمع‌آوری کرده بود. این اظهارات از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه زد  شد و این مرکز اعلام کرد که موسوی مجد ۱۸ مهر ۹۷ و بیش از شانرده ماه قبل از کشته شدن سلیمانی  بازداشت شده بود و  اتهام‌های موسوی مجد ارتباطی با کشته شدن فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ندارد.

با این حال خبرگزاری میزان در گزارش روز ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری خود بار دیگر اعلام کرد که «یکی از اتهام‌های این فرد اعلام محل تردد و اسکان» قاسم سلیمانی «و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سیا و موساد بود.»

محمود موسوی مجد و وکیل او محمد نیازی پیشتر طی نامه‌هایی به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی اتهام جاسوسی از جمله اظهارات غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، درباره ارسال اطلاعات تردد قاسم سلیمانی به سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل را رد کرده بودند.

موسوی مجد در ۱۹ شهریور سال ۹۷ در سوریه ربوده شده و پس از نزدیک به یک ماه به ایران منتقل شد. خبرگزاری تسنیم در ۲۵ خرداد ماه سال‌جاری ربایش محمود موسوی مجد در دمشق را کار حزب‌الله لبنان عنوان کرد.

کاظم موسوی مجد، پدر محمد موسوی مجد، در نامه خود به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که اعترافات فرزندش اجباری و عمدتا مربوط به دوره‌ای  است که او از  روز ۱۹ شهریور ۹۷ در دمشق ربوده شده تا ۱۸ مهر ۹۷ است که به ایران منتقل شد.

 پدر موسوی مجد طی نامه‌ای دلیل بازداشت و وارد شدن اتهام جاسوسی ارائه گزارشی از سوی او درباره «یک گروه فاسد در سوریه» به حفاظت سپاه پاسداران داده بود، گزارشی که  در خصوص «موارد اخلاقی،مالی و مواد مخدر چند آقازاده» در جریان ماموریت‌شان  در سوریه بوده است و همین سبب شده تا چنین اتهاماتی به فرزندش وارد کنند.

محمود موسوی مجد پس از انتقال به ایران در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۷، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب  تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه و در ۳ شهریور ۹۸ حکم اعدام او را صادر شد اما با ایراد دیوان عالی کشور پرونده به دادگاه بازگشت.

 دادگاه انقلاب تهران باردیگر در ۴ اسفند ۹۸ حکم اعدام محمود موسوی مجد را صادر و پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال کرد و این حکم در دیوان عالی کشور تایید شد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در خرداد ماه سال‌جاری  ضمن رد هرگونه عضویت و ارتباط سازمانی موسوی مجد با نیروی قدس، عنوان کرد که «موسوی مجد نظامی یا پاسدار نبوده و جزو نیروهای بسیجی که به‌صورت داوطلب عازم سوریه می‌شدند، نیست بلکه پیش از انقلاب و در سنین کودکی همراه با خانواده از ایران خارج شده و  بزرگ‌شده کشور سوریه است.»

این خبرگزاری درباره نوع رابطه موسوی‌مجد با نیروی قدس سپاه پاسداران، عنوان کرد که او «در سوریه با برخی مستشاران ایرانی ارتباط گرفته و به عنوان راننده مشغول به کار شده و در این پوشش  اطلاعاتی را که به‌دست می‌آورد به سرویس اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا می‌فروخت و در قبال این اطلاعات ماهانه پنج هزار دلار از این سرویس‌ها حقوق دریافت می‌کرد.»

پدر محمود موسوی مجد اما در متن نامه‌های خود به مقام‌های جمهوری اسلامی، ضمن رد اتهامات وارد شده به فرزندش، تاکید کرده است که محمود موسوی مجد با اسم مستعار «سید حیدر» فرماندهی بخشی از عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه را بر عهده داشته و دوبار نیز مجروح شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More