شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور: اگر اروپایی‌ها تضمین ندهند با هر شرایطی در برجام نمی‌مانیم

 

مجید تخت‌روانچی با اشاره به رویکرد احتمالی اروپا برای «فرسایشی‌کردن مذاکرات» بر محدودیت زمانی چند هفته‌ای برای حصول نتیجه تاکید کرد و گفت با هر شرایطی در برجام نمی‌مانیم.

به گزارش ایسنا، روز جمعه ۴ خرداد، تخت‌روانچی با تاکید بر لغو تحریم‌ها و امکان ادامه فعالیت‌های اقتصادی از جمله تبادلات بانکی و فروش نفت، گفت: در صورت تاثیر تحریم آمریکا بر صدور نفت ایران، خسارت باید جبران شود. او گفت که اروپایی‌ها باید به ایران بگویند تا برای جبران این خسارت چه تضمین‌های عینی دارند.

این در حالی است که یک مقام مذاکره‌کننده اروپایی، به رویترز گفته که «ما نهایت سعی‌مان را برای وفادار‌ماندن به توافق هسته‌ای خواهیم کرد، اما در عین حال واقع‌بین نیز هستیم».

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهورهمچنین با اشاره به ادامه «مذاکرات طبق اصولی که تعیین شده» افزود که در صورت شکست مذاکرات چند هفته‌ای، ایران انتخاب‌های مختلفی دارد.

این مقام ارشد دولتی همچنین با «خط قرمز» خواندن برنامه موشکی ایران، گفت که «مفاد برجام کاملا مشخص است و ابهامی در آن نیست، بنابراین از نظر ما مباحث موشکی، منطقه‌ای و مباحث دیگر قابل طرح در برجام نیست».

در این خصوص، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه،‌ روز پنجشنبه سوم خرداد، گفت که «تمایل اروپا برای حفظ برجام به معنی کم‌اهمیت بودن نگرانی‌های اروپا در رابطه با ایران نیست. به این دلیل ما یک چهارچوب همه‌جانبه برای مذاکرات با ایران را پیشنهاد داده‌ایم».

معاون رئیس‌جمهور ایران همچنین با اشاره به تلاش اروپا برای اجرای «قانون مسدود کننده تحریم» برای حفظ مبادلات تجاری با ایران به‌ دور از خطر تحریم‌های آمریکا گفت که « البته واقعیت این است که طبعا دولت‌ها نمی‌توانند بخش خصوصی‌ خود را وادار به تعامل تجاری با کشورها کنند».

او با اشاره به حمایت اروپا از منافع ایران در حوزه‌های بانکی، حمل و نقل، نفت و انرژی، تصریح کرد «به اروپایی‌ها گفتیم که فقط اظهار حمایت زبانی فایده ندارد یعنی اینکه صرفاً از طریق بیانیه بخواهند بگویند برجام اجرا شود کافی نیست».

این دیپلمات دولتی با اشاره به ضرب‌الاجل چندهفته‌ای رئیس‌جمهور به اروپایی‌ها برای انجام مذاکرت برجام گفت، مذاکرات روز جمعه چهارم خرداد در سطح معاونان بدون حضور آمریکا انجام می‌شود.

از طرفی دیگر، یک مقام مذاکره‌کننده ایران در وین نیز به رویترز گفته که مذاکرات در سطح وزیران در آینده نزدیک ادامه داشته و در صورت عدم حصول نتیجه دلخواه، ایران تصمیم خود را خواهد گرفت.

 

گفت‌وگو با نادر اسکوئی درباره منفعت ماندن کشورهای اروپایی در برجام بدون وجود کمپانی‌های اروپایی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More