شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان عراقی کنسولگری ایران در نجف را به آتش کشیدند

معترضان عراقی شامگاه چهارشنبه ضمن تجمع مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف، به ساختمان کنسولگری حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

در جریان اعتراضات عراق، تظاهرات کنندگان عراقی در ساعات پایانی چهارشنبه ششم آذر ماه این‌بار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را در نجف به آتش کشیدند. کنسولگری  ایران در نجف تحت تدابیر شدید امنیتی نیروهای امنیتی عراق⁩ قرار داشت اما پس از آنکه این نیروها در جریان درگیری با تظاهرات‌کنندگان اقدام به عقب‌نشینی کردند.

معترضان عراقی علاوه بر به آتش کشیدن کنسولگری ایران در نجف⁩، وارد محوطه آن نیز شدند و بخشی از کامیپوتر‌ها و اسناد موجود  از آنجا خارج کردند.معترضان عراقی همچنین آرم رسمی جمهوری اسلامی را از ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی خارج کرده و اقدام به تظاهرات کردند.

خبرگزاری‌های رسمی در ایران در پی حمله معترضان عراقی و به آتش کشیدن کنسولگری جمهوری اسلامی، خبر دادند که « تمامی کارکنان کنسولگری در سلامت کامل هستند و قبل از ورود مهاجمان به ساختمان کنسولگری و به آتش کشیدن شدنش، آنجا را ترک کرده بودند.»

هم اکنون مقررات منع رفت و آمد در شهر نجف برقرار شده است. تظاهرات‌کنندگان عراقی پیشتر نیز بارها در جریان اعتراضات خود، به سیاست‌های جمهوری اسلامی در عراق به شدت اعتراض کرده‌اند و علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران شعار سر داده و آن‌ها را مسئول وضعیت فعلی این کشور معرفی کرده‌اند.

معترضان عراقی همچنین کمتر از یک ماه قبل، در شامگاه یک‌شنبه دوازدهم و نخستین ساعات بامداد سیزدهم آبان ۱۳۹۸، نیز اقدام به تجمع مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا کرده‌‌بودند. معترضان در جریان آن تجمع  بخشی از دیوار کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند و پرچم عراق را بر فراز آن نصب کردند. در جریان آن تجمع، نیروهای نظامی عراق به سوی معترضان آتش گشودند و به گزارش خبرگزاری رویترز دست‌کم سه تن از معترضان عراقی کشته شدند.

بعد از به  آتش کشیدن بخشی از دیوار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تجمع و حمله تظاهرات‌کنندگان عراقی را مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا، محکوم کرده و گفته بود: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اقدامات لازم و افزایش تدابیر برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق را خواستار شده‌ است.»

رهبر جمهوری اسلامی نیز هشتم آبان و تنها پنج روز قبل از تجمع  معترضان عراقی در مقابل کنسولگری ایران در کربلا، اعتراضات عراق را به «دشمن» نسبت داده و گفته بود: «عامل این خباثت‌ها و کینه‌ورزی‌های خطرناک، شناخته‌شده هستند و در پشت این قضایا، آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتوانه پول برخی کشورهای مرتجع منطقه قرار دارند.»

خامنه‌ای حتی گفته بود که «دشمنان چنین فکرهایی را برای ایران هم داشتند اما خوشبختانه ملت هوشیارانه و به‌موقع به میدان آمد و نیروهای مسلح نیز آماده بودند و آن توطئه خنثی شد.» با این حال در ۲۴ آبان وقتی سهمیه‌بندی و سه برابر شدن قیمت بنزین اجرا شد، اعتراضات سراسری در ایران آغاز شد و  به شکل کم سابقه‌ای بلافاصله به دست‌کم ۲۴ استان گسترش یافت تا آنجا که بنابر اعلام سازمان عفو بین‌الملل حدود ۱۴۳ نفر از معترضان تاکنون کشته شده‌اند و  هفت هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More