شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام اروپایی: مذاکرات وین چند روز طول می‌کشد سپس هیات‌های ایران و آمریکا برای مشورت به کشورشان برمی‌گردند

یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرد مذاکرات برای احیای برجام چند روز طول می‌کشد و سپس متوقف می‌شود تا تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا برای گفت‌وگوی داخلی به کشورهای خود برگردند. 

این مقام اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده روز جمعه  ۲۷ فروردین به رویترز گفت این دو هیات برای «دریافت دستورالعمل‌های دقیق‌تر» به کشورهای خود بازمی‌گردند و پس از آن، مشخص نیست چه زمانی گفت‌وگوها از سرگرفته شود.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از این مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت انفجار در تاسیسات نطنز و تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی مذاکرات وین را «کمی پیچیده‌تر» کرده اما به آن «اهمیت بیشتری» نیز داده است. این مقام اضافه کرد مذاکره‌کنندگان اکنون به توافق احتمالی نسبت به هفته گذشته نزدیک‌ترند.

اتحادیه اروپا مسئولیت رهبری مذاکرات احیای برجام در وین را برعهده دارد.

دور دوم این مذاکرات روز پنجشنبه در وین آغاز شد و هدفش لغو تحریم‌هایی است که بعد از خروج آمریکا بر ایران اعمال شد. در مقابل تهران باید به پایبندی کامل به برجام برگردد.

همزمان، پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران اینترنشنال گفت که مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهانی در سطح کارشناسان و بر سر مسائل فنی ادامه دارد. 

استانو روز جمعه همچنین گفت اخبار غیررسمی راجع به نشست کمیسیون مشترک برجام از جمله دستیابی کارشناسان به توافق و لزوم تایید آن از سوی تهران و واشینگتن، تایید نمی‌شود.

این مقام اتحادیه اروپا ادامه داد در صورت لزوم درباره نشست بعدی این کمیسیون اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی جوزپ بورل همچنین در مصاحبه با خبرنگاران اقدام ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی را تحولی «بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت هیچ توضیح معتبر یا توجیه غیرنظامی برای چنین اقدامی از طرف ایران وجود ندارد.

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، در حساب توییتر خود به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، با تایید تداوم مذاکرات، تاکید کرد هنوز مشخص نیست تا یک توافق احتمالی چه قدر باقی مانده است.

او ادامه داد نشانه‌هایی از توافق وجود دارد، اما مذاکرات باید از سطح عمومی به سطح جزئی‌تر و تخصصی برسد و برای این کار، آمریکا و ایران باید پس از تصمیم‌گیری در پایتخت‌هایشان، بار دیگر با یکدیگر مذاکره کنند.

پیشتر، عباس عراقچی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین، به پرس‌تی‌وی گفت که طرف غربی باید لیست تحریم‌هایی که انتظار می رود لغو شوند را آماده کند و بدون تهیه این لیست پیشرفتی در مذاکرات رخ نخواهد داد.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد که لیست تحریم‌ها باید شامل اشخاص ثالثی که به دلیل همکاری با ایران تحریم شده‌اند، نیز باشد. 

به گفته عراقچی، تهران نیز آماده است فهرستی مشابه درباره اقدامات هسته‌ای که باید انجام دهد، تهیه کند. 

او درباره مذاکرات گفت: «نمی‌توانم بگویم که خوش‌بین هستم، اما فکر می‌کنم که در مسیر خوبی قرار داریم.» 

روز جمعه ایران اعلام کرد  اولین محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در نطنز تولید شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More