شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
درخواست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از رومانی:

منصوری را به ایران تحویل ندهید، اکنون وقت عدالت است 

 

فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران،‌ سازمان صنفی حامی حقوق روزنامه‌نگاران،‌ با صدور بیانیه‌ای از دولت و دادستانی رومانی خواست با توقف روند استرداد قاضی غلامرضا منصوری به ایران، او را تحت پیگرد قضایی قرار دهند.

پیشتر نیز سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده بود شکایت رسمی خود از این قاضی متواری پرونده فساد مالی و ارتشا را به دادستانی رومانی داده است.

آنتونی بلانگر،‌ دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، روز دوشنبه ۲۶ خردادماه ضمن تاکید بر پیگرد قضایی منصوری در رومانی گفت: «جنایت علیه روزنامه‌نگاران نمی‌تواند بدون مجازات بماند. اکنون زمان عدالت است.»

او افزود: «ما به همراه چند انجمن و گروه روزنامه‌نگاری، از دولت و دادستان رومانی می‌خواهیم كه قاضی منصوری را به ایران استرداد نكنند و به درخواست روزنامه‌نگاران قربانی پاسخ دهند.»

بلانگر خواستار پیگرد این قاضی بازنشسته قوه قضاییه به دلیل «نقض حقوق بشر » شده است. 

این فدراسیون همچنین گزارش داده که منصوری در ده‌ها پرونده شکنجه و حبس روزنامه‌نگاران و تعطیلی رسانه‌ها و همچنین فشار به اعضای خانواده آن‌ها دست داشته است.

فدراسیون به موارد بازداشت جمعی شماری از روزنامه‌نگاران در سال ۱۳۹۱،‌ محکومیت خبرنگاران روزنامه‌ها و صداوسیما،‌ توقیف روزنامه‌ شرق و فشار به خانواده مدیر شبکه جم‌تی‌وی در این زمینه اشاره کرده است.

منصوری قاضی بازنشسته اجراییات شهرستان لوسانات، بازپرس شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و قاضی دادسرای فرهنگ رسانه است که اخیرا به عنوان یکی از متهمان متواری در پرونده فساد اکبر طبری، معاون پیشین رییس قوه قضاییه، نامش مطرح شد.

او هفته گذشته در یک پیام ویدیویی گفته بود که برای «سفر درمانی» به آلمان رفته است و به زودی برای حضور در دادگاه از طریق مراجعه به سفارت به ایران باز می‌گردد.

با این حال،‌ پس از انتشار گزارش عدم مراجعه او به سفارت خبر بازداشت منصوری در رومانی منتشر شد. پلیس ایران اعلام کرد که با درخواست نیروی انتظامی، پلیس اینترپل منصوری را بازداشت کرده و روند استرداد او به کشور در دستور کار است.

طی روزهای گذشته فعالان حقوق بشر،‌ روزنامه‌نگاران و نهادهای حامی مطبوعات و روزنامه‌نگاران از دولت و دادستانی رومانی خواسته‌اند از استرداد منصوری به ایران جلوگیری کنند.

کریستف دولوار،‌ دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، روز شنبه گفته بود «این افتخاری برای رومانی خواهد بود که این قاضی شکنجه‌گر را رها نکند.»

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شد که دادگاهی در بخارست، پایتخت رومانی،‌ تصمیم‌گیری درباره استرداد منصوری به ایران را تا روز ۱۰ ماه میلادی ژوئیه،‌ ۲۰ تیرماه، به تاخیر انداخته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More