شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز از ایران

مهدی رجبیان، آهنگساز: مردم از جنگ خسته‌اند؛ حقوق بشر و آزادی می‌خواهند

مهدی رجبیان، آهنگساز ممنوع‌ از کار، در گفت‌وگویی از ایران با شبکه خبری اسکای‌نیوز، گفت: «همه ما (کشورهای خاورمیانه) در سختی به‌سر می‌بریم. مردم خاورمیانه خسته‌اند. ما به حقوق بشر و آزادی نیاز داریم، نه جنگ.»

رجبیان که بنیانگذارشرکت موسیقی برگ است و در ایران به‌سر می‌برد، در این گفت‌وگو که روز پنج‌شنبه ۱۱ مهرماه منتشر شد، به این اشاره کرد که بعد از آزادی از زندان، هنوز احساس آزادی ندارد و حس می‌کند در زندانی بزرگ‌تر است.

او که اکنون ۲۹ سال دارد، در سال ۱۳۹۲وقتی در حال ضبط آلبومی درباره جنگ بود، بازداشت شد. او می‌گوید در دو سال زندانش، سه ماه در انفرادی بوده و ۴۰ روز اعتصاب غذا کرده است.

این آهنگساز گفت: «موسیقی را نمی‌توان متوقف کرد. من به قدرت موسیقی ایمان دارم. هیچ قدرتی نمی‌تواند از چنگال هنر فرار کند.»

رجبیان با اشاره به اوضاع نامناسب هنرمندان در کشورهای جنگ‌زده خاورمیانه از جمله سوریه، یمن و فلسطین، گفت: «در خاورمیانه، هنر عظمت سلاح جنگی را دارد. هنر سلاح مسالمت‌آمیز ماست.» 

او افزود: «هنرمندان در خاورمیانه همواره سانسور شده‌اند.»

رجبیان در این گفت‌وگو تاکید کرد که به علت ممنوع از کار بودن، هیچ نوازنده‌ای حاضر به نواختن برای او و هیچ روزنامه‌نگاری حاضر به مصاحبه با او نیست. رجبیان اعتقاد دارد حکومت ایران می‌خواهد صدایش را «خفه کند».

او در این مصاحبه از ممنوع‌الخروج بودن خود خبر داد و گفت که به سبب فعالیت‌های هنری «بی‌وقفه زیر فشار» است.

رجبیان گفت: «همین الان هم که دارم این (پاسخ به پرسش‌های مصاحبه) را می‌نویسم، هر آن امکان دارد دستگیرم کنند.»

او در ادامه تاکید کرد در زندان با یک فعال حقوق بشر هم‌بند بوده که بر اثر اعتصاب غذا در زندان جان داده است.

به گفته رجبیان، مسئولان زندان برای تنبیه، او را با «دزدان دریایی سومالیایی و قاچاقچیان مواد مخدر» هم‌بند کرده بودند.

او توضیح داد: «هم‌بندی من سردسته دزدان دریایی سومالیایی و یکی از خشن‌ترین آدم‌های جهان بود… با این شرایط، دیگر نمی‌توان آدم عادی شد و نسبت به آنچه در جهان می‌گذرد بی‌توجه بود.» 

از زمان روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۷، هنرمندان زیادی از ایران مهاجرت کرده و تعدادی زندانی، ممنوع‌ از کار و ممنوع‌الخروج‌ شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More