شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موسوی: فرانسه اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را منتشر نخواهد کرد

 

چند روز پس از پایان روند بازخوانی اطلاعات دو جعبه سیاه هواپیمای منهدم شده اوکراین توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد  فرانسه این اطلاعات را منتشر نخواهد کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه ششم مرداد، در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این سوال که «چه تمهیدی اندیشیده شده تا فرانسه اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به رسانه‌ها ندهد»، گفت: «خوانش جعبه سیاه طبق اصول و ضوابطی و با حضور همه کشورهای ذینفع انجام می‌شود و فکر نمی‌کنم آنها دست به این اقدام بزنند.»

او ادامه داد: «آنها موظف هستند اطلاعات را استخراج کرده و در اختیار کشورهای ذی‌نفع قرار دهند.»

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی است که پیشتر انتشار مکالمه خلبان هواپیمایی آسمان و برج کنترل درباره حادثه انهدام هواپیمای اوکراین از سوی رسانه‌های این کشور، خشم جمهوری اسلامی را در پی داشت.

در بهمن گذشته، شبکه خبری یونیان در اوکراین، مکالمه‌ ضبط شده‌ای را منتشر کرد که هنگام وقوع حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، میان خلبان یک هواپیمای شرکت آسمان و برج مراقبت فرودگاه تهران صورت گرفته بود و در آن خلبان می‌گوید نور موشک و اصابت آن به هواپیما و سپس انفجار بزرگی را می‌بیند.

مسئولان اوکراینی اعلام کردند مکالمه میان خلبان ایرانی و برج کنترل ثابت می‌کند که ایران از همان ابتدا دلیل انفجار در هواپیمای پرواز شماره۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین‌اینترنشنال را می‌دانست.

اما پس از انتشار این نوار صوتی، حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی ایران، گفت: «این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.»

او اضافه کرد: «این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.»

به گفته او براساس قوانین ‌بین‌المللی و ایکائو نتیجه نهایی از سوی رئیس کمیسیون بررسی سانحه اعلام می‌شود؛  که با توجه به ساقط شدناین هواپیما در داخل ایران اعلام رسمی نتیجه بررسی سانحه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود.

همچنین در حالی که ایران، با گذشت ماه‌ها حاضر نبود جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم شده را برای بازخوانی به خارج از کشور بفرستد، حسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه ایران، سه هفته پیش گفته بود، در صورتی این جعبه‌های سیاه در اختیار فرانسه قرار خواهد گرفت که ایران باید مطمئن شود «سوءاستفاده‌هایی از این جعبه‌های سیاه انجام نخواهد شد.»

پس از بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در لابراتوار دفتر تحقیقات و تحلیل سوانح هوایی فرانسه، یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد محتوای جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم‌شده اوکراین در ایران تایید کرده که «مداخله غیرقانونی» در پرواز انجام شده است.

با این که نمایندگانی از اوکراین، کانادا، سوئد، بریتانیا، سازمان هواپیمانوردی بین‌المللی، شرکت بوئینگ و شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در روند بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم شده اوکراین حضور داشتند، اما رهبری این روند بر عهده ایران است.

این در حالی است که ایران پیش از ارسال جعبه‌های سیاه به فرانسه، معاون وزیر خارجه ایران گفته بود: «ما تحقیقات را تمام شده می‌دانیم و فکر می‌کنیم محتوای جعبه سیاه تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر روند بررسی‌ها و نتیجه آن ندارد.»

این اظهارات، اکنون تردیدهایی را درباره اراده مسئولان جمهوری اسلامی برای انتشار کامل اطلاعات  بازخوانی‌شده جعبه‌های سیاه به وجود می‌آورد.

ایران پس از انهدام این هواپیما، با کتمان واقعیت، در تلاش برای اعلام «نقص فنی» به عنوان علت سقوط هواپیما بود.

با انهدام هواپیمای اوکراین اینترنشنال، همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان باختند. پس از چند روز از این واقعه و افشاگری رسانه‌های بین‌المللی، سپاه پاسداران مجبور به پذیرش مسئولیت خود در این زمینه شد، اما علت هدف گرفتن این هواپیما را «خطای انسانی» اعلام کرد.

خانواده قربانیان این فاجعه، اکنون علاوه بر انتشار محتوای جعبه‌های سیاه این هواپیما، خواستار معرفی و محاکمه آمران و عاملان این حادثه هستند.

کشورهایی که اتباع آنان در این حادثه جان خود را از دست دادند، نیز از ایران می‌خواهند که غرامت بپردازد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More