شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوبخت: ۸۶ هزار طرح عمرانی ناتمام داریم

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، از وجود « ۸۶ هزار طرح عمرانی ناتمام» در  ایران خبر داد اما گفت دولت به دلیل کمبود منابع نمی‌تواند حتی در سال آینده نیز بودجه‌ای به بخش عمده‌ای از این طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.

معاون حسن روحانی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: «منابع ما برای اجرای آن محدود است، بنابراین اولویت بندی ما این است که بتوانیم همه طرح‌هایی که در سال ۱۳۹۹ قابلیت تکمیل شدن را دارد، در اولویت بگذاریم.»

او همزمان گفت: «با وجود ناتوانی دولت در تخصیص بودجه به هزاران پروژه ناتمام، اما در سال آینده به همه طرح‌هایی که مقام رهبری و رییس جمهور در سفر‌های استانی آن‌ها را جزو برنامه‌های سفر تعیین کردند، مبالغی پرداخت می‌شود.»

محمدباقر نوبخت، پنج‌شنبه هفتم شهریور ماه نیز طی سخنانی در اهواز با تاکید بر کاهش شدید درآمد ایران از فروش نفت و  کاهش ۱۳۸ هزار میلیارد تومانی درآمد بودجه‌ای، گفته بود: «شرایط به گونه‌ای است که باید با دلی خونین و لبی خندان کشور را اداره کنیم.»

او در همان روز گفت: در سال‌جاری «بودجه  مصرفی ۴۴۸ هزار میلیارد تومان کشور در شورای عالی هماهنگی اقتصادی  به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد اما با این وجود منابع کشور بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان نیست» و تاکید کرد که حتی «با صرفه جویی ۶۲ هزار میلیارد تومانی در هزینه‌ها، همچنان باید ۷۶ هزار میلیارد تومان از منابع جدید به این بخش از بودجه کشور، تزریق کنیم.»

رییس سازمان برنامه و بودجه اما حالا تاکید دارد که بخش عمده‌ای از بودجه سال آینده ایران از منابعی غیر از نفت تامین خواهد شد.

نوبخت با اشاره به این‌که باید در جلسه «ستاد بودجه» درباره دو موضوع بسیار مهم در لایحه بودجه سال۱۳۹۹ تصمیم گیری شود، گفت: «سیاست‌هایی که قبلا اعلام کردیم مبنی بر این‌که حتی ریالی از منابع نفتی در سال آینده برای اعتبارات جاری و هزینه‌ای استفاده نکنیم، به تصویب و تایید رسیده است.»

او به «سه منبع برای جایگزینی فروش نفت و منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای» اشاره کرد و گفت که یکی از این منابع «یارانه‌های پنهان انرژی» و منبع دیگر «مالیات» است و سومین منبع «درآمد‌های جایگزین نفت نیز از محل مولدسازی» تامین خواهد شد. نوبخت گفت که شورای عالی اقتصادی برای تصمیم گیری بر هر سه مورد متمرکز شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده را حدود ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: «میانگین افزایش حقوق و دستمزد در سال آینده ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است.»

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره سقف افزایش حقوق در سال آینده گفت که میزان افزایش حقوق «برای افرادی که حقوق کمتر می‌گیرند، بیش از ۲۰ درصد خواهد شد.»

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ دولت افزایش ۲۰ درصدی حقوق را پیش‌بینی کرده بود  اما در ماه‌های نخست سال‌جاری عنوان شد که دولت با ضرایب مختلفی که سقف آن ۱۸ درصد بوده آیین‌نامه افزایش حقوق‌ها را ابلاغ و اجرا کرده است.

میزان افزایش حقوق کارگران نیز در سال ۱۳۹۸ بین ۱۳ تا ۳۶/۵ درصد مقر شده بود که سقف افزایش حقوق فقط  در مورد حداقل‌بگیران  اعمال شد.

کارمندان و کارگران با افزایش شدید نرخ تورم اکنون با کاهش شدید قدرت خرید مواجه شده‌اند و آخرین نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران ۴۲/۷ در شهریور ماه است که تناسبی با ۱۵ درصد مورد اشاره رییس سازمان برنامه و بودجه ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More