شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
با اشاره به بازداشت ۱۷ تن در ایران به اتهام «جاسوسی»

نیویورک‌تایمز: آمریکایی‌هایی به دنبال اطلاعاتی از مبادلات نفت ایران هستند

 

روزنامه‌ نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از چند بازرگان در ایران نوشته است که برخی افراد با نزدیک شدن به آن‌ها در ازای وعده‌های مالی، جنسی و... از آن‌ها اطلاعاتی درباره مبادلات نفت ایران خواسته‌اند.

نیویورک تایمز در گزارشی که روز پنجشنبه ۱۷ مردادماه منتشر کرد از قول فردی که تاجر و بازرگان حوزه نفت در تهران معرفی می‌شود نوشته است: «گاهی اوقات فکر می‌کنم دارم در یک فیلم جاسوسی بازی می‌کنم.»

به نوشته نویسنده این گزارش، از هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، فروش نفت ایران را تحریم کرد است؛ اطلاعات مربوط به فروش نفت، به یک سلاح ژئوپلیتیکی تبدیل شده که دستگاه‌های اطلاعاتی دولت‌های غربی به دنبال آن هستند.

 

در ۳۱ تیرماه گذشته، وزارت اطلاعات ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۷ «جاسوس آمریکا» را در ایران بازداشت کرده است. ادعای که از سوی برخی از بلندپایه‌ترین مقام‌های آمریکایی، از جمله شخص دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، رد شد.

در آن مقطع، مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران گفت افراد بازداشت شده آموزش دیده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، بوده‌اند، احکام قضایی آن‌ها صادر شده و برخی از آن‌ها به اتهام «مفسد‌فی‌الارض» اعدام خواهند شد.

نویسنده گزارش نیویورک‌تایمز، ضمن اشاره به خبر دستگیری ۱۷ تن در ایران می‌نویسد هرچند مقا‌م‌های امنیتی ایران اشاره‌ای به فعالیت‌های این افراد نداشته‌اند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که این افراد بایستی در پیوند با گردآوری مخفیانه اطلاعاتی از فروش نفت ایران بازداشت شده باشند.

 گزارشگر نیویورک‌تایمز در ادامه مطلب خود ضمن این که به تکذیب خبر «بازداشت جاسوس‌های آمریکا در ایران» از سوی ترامپ اشاره می‌کند از قول مقام‌هایی آمریکایی، بدون ذکر نام، می‌نویسد که بخش نفت ایران از حوزه‌های مورد علاقه ایالات متحده و دستگاه‌های اطلاعاتی است.

نیویورک‌تایمز از قول بازرگانی در ایران،که به عنوان منبع این گزارش معرفی می‌شوند؛ نوشته است که انواع و اقسام وعده‌ها به آن‌ها در ازای ارائه اطلاعات مربوط به نفت ایران داده شده است. از جمله فردی که خود را یک دانشگاهی آمریکایی معرفی کرده که مشغول پژوهش درباره صنعت نفت ایران است. این شخص گفته حاضر است در ازای کمک به پیشبرد برای تحقیقش، ماهانه پنج هزار دلار پرداخت کند. یا یک «روسپی ارمنی» که خود را بازرگان معرفی کرده و پیشنهاد سفر به شیراز و اصفهان را داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More