شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار اروپا به ایران درباره اعمال تحریم‌های تازه

 

خبرگزاری رویترز گزارش داده که دیپلمات‌های اروپایی به ایران گفته‌اند برنامه موشکی این کشور را تحمل نمی‌کنند و ممکن است تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه ایران اعمال شود.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های جدید می‌تواند توقیف اموال و منع سفر اعضای سپاه و کسانی باشد که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند.

دیپلمات‌های اروپایی همچنین به ایران درباره انجام برنامه‌های تروریستی در خاک کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند و چنین رفتارهایی را غیرقابل تحمل دانسته‌اند.

این هشدارها در جلسه ۱۸‌دی ماه دیپلمات‌های کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، هلند، بلژیک و دانمارک با مقام‌های وزارت امورخارجه ایران مطرح شده است.

خبر این جلسه را ۱۹دی‌ماه رسانه‌های داخل ایران به نقل از منابع آگاه وزارت امورخارجه نوشتند و آن را مرتبط با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه وزارت اطلاعات ایران دانستند.

رسانه‌های داخل ایران در این گزارش‌ مدعی شدند که دیپلمات‌های اروپایی که شامل سفرا و کاردان‌های شش کشور اروپایی بودند، قصد توجیه مواضع اتحادیه اروپا را داشتند ولی «به علت غیرقابل پذیرش بودن اظهارات آنها و استفاده از ادبیات نامناسب از سوی آنها، مقام‌های وزارت خارجه با آنها به شدت برخورد کرده، برای همین در کمتر از ده دقیقه به ملاقات‌ها خاتمه داده شده است.»‌

رسانه‌های داخل ایران همچنین گزارش داده بودند که ایران «در حال ارزیابی و تجدیدنظر در همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی خود با کشورهای اروپایی است و به زودی تصمیماتی در این خصوص گرفته خواهد شد که حوزه‌های مهمی را در برخواهد گرفت.»

هنوز از ابعاد این تصمیم‌ها گزارشی منتشر نشده ولی گزارش تازه رویترز از این جلسه نشان می‌دهد که بر خلاف روایت‌های قبلی، دیپلمات‌های قبلی برای توجیه تحریم‌ها نرفته بودند، بلکه برای هشدار به ایران درباره تحریم‌های تازه با مقام‌های وزارت خارجه ایران گفتگو کرده‌اند.

یک دیپلمات اروپایی در همین زمینه به رویترز گفته است که مقام‌های وزارت خارجه ایران از طرح دیدگاه‌های اروپایی‌ها ناراضی بوده و «ناگهان از جای خود برخاسته و بر خلاف پروتکل اتاق را ترک کرده‌اند.»

یک دیپلمات دیگر هم این رویدادها را نشان‌دهنده پرتنش‌تر شدن روابط بین ایران و اتحادیه اروپا دانسته است.

علاوه بر این، موضوع تصویب قوانین پولشویی، مذاکرات منطقه‌ای با تمرکز بر صلح در یمن، ایجاد سازوکار مالی (SPV)،‌ برنامه موشکی و پرتاب ماهواره‌ و همچنین برگزاری نشست بین‌المللی در لهستان با تمرکز بر ایران، از دیگر موضوعات مهم و مورد بحث ایران و اتحادیه اروپا است که می‌تواند در آینده روابط آنها تاثیرگذار باشد.

ایران معتقد است اتحادیه اروپا از تحرک لازم و موثر برای مقابله با پیامدهای خروج از آمریکا از برجام برخوردار نیست و دولت‌های اروپایی هم از برنامه‌های ایران در حوزه موشکی، پرتاب ماهواره و سیاست‌های منطقه‌ای انتقاد می‌کنند و آن را تنش‌زا و ماجراجویانه توصیف می‌کنند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More