شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار دو مقام شهر تهران: با عبور مسافران از ۴۵۰ هزار نفر، اجرای فاصله‌گذاری در مترو ممکن نیست

دو مقام شهری پایتخت، سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و سخنگوی شورای شهر تهران، خط قرمز اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در متروی تهران را ۴۵۰ هزار مسافر در روز اعلام کرده و گفتند که در صورت افزایش صد هزار نفر دیگر بر شمار مسافران، از این خط عبور کرده و در عمل امکان اجرای فاصله‌گذاری در مترو وجود ندارد.

این درحالی است که حسن روحانی رییس شورای شهر تهران دستور بازگشایی واحدهای صنفی کم خطر را در تهران از روز شنبه سی‌ام فروردین ماه صادر کرده است، شهری که به گفته علیرضا زالی و ایرج حریرچی دو مقام وزارت بهداشت اکنون پاشنه آشیل شیوع کرونا در ایران است.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه « خط قرمز ما برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در مترو ۴۵۰ هزار نفر است»، گفت: «در حال حاضر تعداد مسافران ۳۵۰هزار نفر است، به هر دلیلی با ۱۰۰هزار نفر افزایش روبرو شویم دیگر عملا امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری در مترو نیست.»

حجت گفت که در روزهای اخیر طرح فاصله‌‌گذاری در مترو اجرا شده است اما به دلیل عدم توزیع یکنواخت مسافر نتوانستیم در همه ایستگاه‌ها این طرح را به خوبی اجرایی کنیم.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به افزایش شمار مسافران مترو به ۳۵۰ هزار نفر در روز، گفت که از روز شنبه ۳۰ اردیبهشت سرفاصله حرکت قطار در خط دو مترو تهران را به سه دقیقه کاهش می‌دهیم.

حجت گفت: «در حال حاضر سرفاصله حرکت قطار در خط دو مترو، ۳/۵ دقیقه است، اما از روز شنبه  ۳۰ اردیبهشت ماه در نظر داریم براساس برنامه ریزی‌های انجام شده سرفاصله حرکت قطارها در این خط را کاهش داده و به سه دقیقه برسانیم  تا با کاهش سرفاصله حرکت قطارها مشکل ازدحام جمعیت در برخی ایستگاه‌های پر مسافر را حل کنیم.»

این مقام شهرداری گفت که «کاهش سرفاصله حرکت قطارها به سه دقیقه کار آسانی نیست، چرا که برای کاهش نیم دقیقه، باید چهار رام قطار به خط دو متروی تهران اضافه شود.»

پیشتر محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و زهرا نژادبهرام عضو این شورا اعلام کرده‌اند که متروی تهران در شرایط فعلی به محلی برای شیوع کرونا تبدیل شده و باید تعطیل شود.

رییس شورای شهر گفت که سیستم هوادهی واگن‌های مترو هم از هوای داخل استفاده می‌کنند و هم از هوای بیرون، در نتیجه چون هر دو کار را انجام می‌دهد و هوا را دوباره به داخل سیستم می دهد، هوای داخل واگن را هم می‌زند و این یک مقداری خطرناک است چرا که بخشی از هوای داخل واگن‌ها به سیستم هوادهی داده می‌شود و دوباره به داخل بر می‌گردد.

به گفته زهرا نژادبهرام ستاد ملی مدیریت کرونا که ریاست آن را حسن روحانی بر عهده دارد با طرح شورای شهر برای اجباری کردن ماسک در مترو نیز مخالفت کرده است.

نژاد بهرام سه‌شنبه ۲۶ فروردین گفت که «فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو امکان پذیر نیست و باید مترو تعطیل شود، اعلام کرد که ستاد ملی مدیریت کرونا با پیشنهاد شورای شهر تهران برای اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو مخالفت کرده است». او تاکید کرد که «ما معتقدیم مترو محل نشر ویروس کرونا است و همچنان درخواست داریم مترو باید تعطیل شود.»

فرنوش نوبخت، مدیرعامل متروی تهران، نیز گفته بود که به دلیل بازگشایی ادارات و واحدهای صنفی و با افزایش شمار مسافران متروی تهران، طرح اجباری کردن استفاده از ماسک در مترو باید در دستور کار قرار گیرد.

در تازه‌ترین تحول در این باره، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، از درخواست این شورا برای «شناور شدن ساعات اداری پایتخت» خبر داد و گفت: «شناور شدن ساعات اداری کمک خواهد کرد از ساعات پیک جلوگیری کنیم و همچنین بتوانیم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سیستم حمل و نقل عمومی، امکان انتقال ویروس کرونا کاهش دهیم.»

 اعطا گفت که بعد از اینکه مقرر شد سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی اعمال شود و همچنان سیستم اتوبوس و مترو به کار خود ادامه دهد یکی از مصادیق فاصله گذاری اجتماعی استفاده شهروندان از صندلی‎ها یکی در میان عنوان شد. او یادآوری کرد که در صورت بازگشایی فعالت‌ها در تهران روزانه یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر از طریق مترو و دو میلیون نفر با سیستم اتوبوسرانی جا به جا می‌شوند.

سخنگوی شورای شهر نیز سقف مسافران مترو که امکان اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در مورد آنها ممکن است را ۴۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «و گرنه امکان اجرای فاصله گذاری اجتماعی را نخواهیم داشت.»

اعطا گفت که به همین خاطر پیشنهاد شناور شدن ساعات اداری در پایتخت را به ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه کرده‌ایم تا به جای اینکه ساعت هشت شروع کار ادارات باشد، کارمندان بتوانند بین ۷ تا ۹ در محل کار حضور داشته باشند و از آن طرف، ساعت پایان کار نیز بین ۲ تا ۴ یا بین یک تا سه باشد تا با این کار بتوانیم «گلوگاه‌های زمانی را کنترل و از تراکم در ساعات پیک جلوگیری کنیم.»

با این حال سخنگوی شورای شهر گفت که در  بحران کرونا، شورای شهر تابع سیاست‌ها و مصوبات ستاد ملی کرونا است و شورای شهر مرجع تصویب نیست و تنها می تواند پیشنهاد خود را ارائه کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More