شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر ایران: بیم فاجعه انسانی می‌رود

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر ایران با انتشار نامه‌ای با تاکید بر خستگی کادر درمان و ظرفیت محدود بخش بهداشت و درمان، نسبت به خطر جدی خیزش مجدد کرونا و وقوع فاجعه انسانی، به مردم و مسئولان هشدار دادند.

نویسندگان این نامه افزودند که اگر همه ما، خطرات ناشی از خیزش مجدد بیماری را دست کم بگیریم و در اجرای دستورالعمل‌های پیشگیری سهل‌انگاری کنیم، خطر بزرگی در کمین خواهد بود و بیم فاجعه انسانی در کشور خواهد رفت.

در بخشی از نامه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آمده است که اگرچه خستگی کارکنان مساله‌ای واقعی و جدی است، اما محدودیت ظرفیت و امکانات درمانی نیز موضوعی نگران کننده است.

نویسندگان این نامه افزودند که با وجود توسعه زیرساخت‌های بخش سلامت در سال‌های اخیر اما «مجموع این امکانات ظرفیت معینی دارد و در صورت افزایش شدید تعداد بیماران کرونا در مناطق متعدد کشور، تاب مقاومت در برابر بار بیش از حد را نخواهد داشت.»

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کردند که اگر همه ما، خطرات ناشی از خیزش مجدد بیماری را دست کم بگیریم و در اجرای دستورالعمل‌های پیشگیری سهل انگاری کنیم، خطر بزرگی در کمین خواهد بود و بیم فاجعه انسانی در کشور خواهد رفت.

در بخش دیگری از نامه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خطاب به مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی آمده است: «ما به عنوان مدافعان خط مقدم نبرد با بیماری کرونا از مقامات تصمیم‌گیرنده در کشور تقاضا می‌کنیم که بیش از پیش به حساسیت‌‌های خاص نظام سلامت در مورد کنترل بیماری کرونا توجه کنند.»

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در آستانه تعطیلات نوروزی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی خواستند تا به سرعت و قاطعیت درباره شرایط فعلی کشور تصمیم بگیرند و افزودند که «اگر چه مردم شریف ایران در همراهی با نظام سلامت به کلیه توصیه‌‌ها عمل می‌کنند اما با توجه به شرایط کشور، انتظار داریم تصمیم‌های جدی با قاطعیت و سرعت بیشتر گرفته شود و به اجرا درآید.

پیشتر در روز دوشنبه نیز ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به تغییر پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت در مورد میزان مرگ و میر ناشی از کرونا، گفت که در پیش‌بینی جدید برای خرداد ماه آینده حدود ۲۰۰ مرگ روزانه پیش‌بینی شده است.

مقام‌های وزارت بهداشت از ۲۱ بهمن ماه اعلام کردند که واکسیناسیون در ایران آغاز شده‌ است با این حال تاکنون روند واکسیناسیون به حدی کند بوده است که روزنامه اطلاعات آن را «اقدامی برای خالی نبودن» عریضه و نمایشی توصیف کرد. حمید سوری،رییس کمیته کشوری اپیدیمیولوژی کووید-۱۹، نیز دو روز قبل به روزنامه همشهری گفت که فقط  به ۶۰ هزار نفر در ایران واکسن تزریق شده است.

این درحالی است که حسن روحانی روز شنبه ۲۳ اسفند ماه در جلسه ستاد مقابله با کرونا اقدامات دولت خود در دوره شیوع کرونا را ستود و گفت: «در طول این مدت اقدامات بسیار بزرگ و ارزشمندی برای مقابله با این بیماری عالمگیر در کشور انجام شد که می‌تواند منبعی برای کلاس‌های دانشگاه باشد و به مدلی برای مقابله با بیماری‌های واگیر» تبدیل شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More