شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار عضو شورای عالی نظام پزشکی درباره سیاست ایمنی جمعی؛ مذاکره ایران با کوبا برای ساخت واکسن کرونا

درحالی که شمار جان‌باختگان روزانه کرونا براساس آمار رسمی وزارت بهداشت از هفته گذشته به بیش از چهارصد نفر رسیده است، یک عضو شورای عالی نظام پزشکی نسبت به اعمال سیاست «ایمنی جمعی» هشدار داد. هم‌زمان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سفر به کوبا خواهان همکاری با این کشور در تولید واکسن کرونا شد.

بهنام عباسیان، عضو شورای عالی نظام پزشکی، با بیان این‌که «امنیت سلامت شامل سه ضلع وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و ارگان‌های مدیریت شهری است»، گفت که تاکنون و در عمل شاهد این پروسه نبودیم.

عباسیان به‌طور ضمنی نسبت به اعمال سیاست «ایمنی جمعی» از سوی دولت هشدار داد و گفت که دغدغه سازمان نظام پزشکی همان ترس از ایمنی جمعی یا ایمنی گله‌ای است که متاسفانه در ‌شأن مردم ایران نیست.

پیشتر در فروردین‌ماه سال‌ جاری نیز انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در نامه‌ای ضمن هشدار به حسن روحانی درباره پیامد در پیش‌گرفتن سیاست «ایمنی جمعی»، تاکید کرده بود: «در این شرایط که داروی اختصاصی بیماری موجود نیست، ابتلای ۷۰ درصد جمعیت حتی با روند کُند، به معنی به مخاطره انداختن زندگی قریب به دو میلیون نفر به بهانه ایجاد ایمنی‌جمعی است؛ بی‌تردید در این صورت بخش قابل‌توجهی از قربانیان، کادر بهداشت و درمان کشور خواهند بود.»

 بهنام عباسیان، عضو شورای عالی نظام پزشکی، روز جمعه شانزدهم آبان، با بیان این‌که به خاطر رعایت نکردن ایمنی و آموزه‌های علمی خسارت فراوانی به کادر پزشکی و عموم مردم وارد شده است، افزود که «از دولت می‌خواهیم که سازمان نظام پزشکی را به عنوان یک رکن در عرصه سیاست‌گذاری و مبارزه با کووید‌-۱۹ لحاظ کند».

هم‌زمان رسانه‌های ایران گزارش دادند که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر به کوبا به شکل ویدیو کنفرانس با میگل دیاز کانل، رییس‌جمهوری کوبا در زمینه تولید واکسن کرونا گفت‌وگو کرد.

بنابر این گزارش‌ها، در جریان گفت‌وگوی ظریف از طریق ویدیو کنفرانس با رییس‌جمهوری کوبا، دو طرف آمادگی خود را برای همکاری در تولید واکسن کرونا اعلام کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی دو ماه پیش نیز در خبری مشابه از توافق جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای تولید واکسن کرونا خبر داده بودند. کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، همان زمان گفت که در پی گفت‌وگوی اخیر روسای جمهور و وزیران بهداشت ایران و روسیه، با رییس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه برای تولید مشترک واکسن کرونا مذاکره کرده است. او گفت که این مقام روسی ضمن استقبال از پیشنهاد ایران گفته که تولید انبوه و مشترک واکسن کرونا به‌زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

با این‌حال و با گذشت دو ماه و آغاز موج سوم کرونا، مقام‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز سیاست روشنی برای مقابله با کرونا ندارند. اعمال محدودیت‌ها در برخی شهرها، توصیه به استفاده از ماسک و نپذیرفتن درخواست‌ها برای «تعطیلی و قرنطینه» در برخی از کلانشهرها از جمله تهران، اقداماتی است که بسیاری از کارشناسان ایران از جمله حمید شریفی، اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان، آن را روش «شل کن، سفت کن» خوانده‌اند که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کنترل همه‌گیری ندارد.

شمار ابتلای روزانه به کرونا در ایران اوج گرفته و شمار روزانه جان‌باختگان براساس آمارهای رسمی به بیش از چهارصد نفر در روز رسیده است و اغلب استان‌های ایران اکنون با کمبود تخت به ویژه کمبود تخت مراقبت‌های ویژه برای پذیرش بیماران جدید مبتلا به کرونا مواجه شده‌اند. در موارد متعدد بیمارستان‌ها برای تامین اکسیژن بیماران بستری نیز با چالش مواجه شده‌اند.

این وضعیت در تهران نیز ابعادی به خود گرفته که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت، روز جمعه هشدار داد که «تهران در وضعیت خطرناکی قرار دارد» و اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، با نارسایی‌های درمانی زیادی رو‌به‌رو خواهیم شد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت، همچنین گفت که در یک هفته اخیر تعدادی از بخش‌های عادی بیمارستان‌ها به بخش‌های ویژه کرونایی تبدیل شده است اما اگر افراد شیوه‌نامه‌های بهداشتی مد نظر را به خوبی رعایت نکنند حتما با پر شدن بی‌وقفه تخت‌ها رو‌به‌رو خواهیم شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More