شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واردکنندگان تلفن همراه با ارز دولتی، ۴۰ میلیارد تومان سود کردند

 

هشتمین جلسه دادگاه متهمان «اخلال در توزیع تلفن همراه»، روز چهارشنبه ۱۸مهرماه، درحالی برگزار شد که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران هم در این جلسه حضور داشت. او که به گزارش رسانه‌ها برای «دفاع از کیفرخواست صادره» در این جلسه دادگاه حاضر شده بود، از سود نزدیک‌به ۴۰ میلیاردتومانی ۴۰ شرکت‌واردکننده به‌دلیل گران‌فروشی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میزان، جعفری دولت‌آبادی در این جلسه با اشاره به این‌که «برخی منافذ در دستگاه‌های دولتی» راه را برای سوءاستفاده‌کنندگان باز کرده است، گفت برخی نهادها چون  وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت،‌ بانک مرکزی و سازمان گمرک کشور، «در فرایند اقدامات مجرمانه بعدی واردکنندگان کالاهای خریداری‌شده با ارز دولتی، خود را ذی‌مدخل ندانسته و ورود ماهوی و جدی به سوءعملکرد برخی واردکنندگان نداشته و ندارند».

دادستان تهران در این جلسه خبر داد که در سه‌ماه گذشته، ۱۶فقره کیفرخواست برای ۱۵۰ متهم واردکننده موبایل صادر شده است. او افزود: «در یک فقره پرونده ارزی، ۷۳۰میلیارد تومان میزان تحصیل مال متهمان بوده است و در همین رابطه، حکم محکومیت به اعدام برای ۳ نفر و محکومیت به حبس‌های طولانی‌مدت برای تعداد ۳۰ نفر دیگر صادر شده.»

جعفری دولت‌آبادی همچنین خبر داد که در این مدت، «۲۳۰ فقره پرونده کیفری تشکیل، ۱۵۰ نفر بازداشت و ۵۰۰۰ اتومبیل مرتبط با پرونده‌های خودروهای وارداتی توقیف شده است».

به گفته دادستان تهران، درحال حاضر، «۲۰ پرونده مهم اقتصادی» باز در شعب ویژه وجود دارند و قوه‌قضاییه مشغول بررسی و رسیدگی به این پرونده‌هاست.

دادستان در بخشی از سخنان خود، با اشاره به اینکه درمجموع «۲۲۰میلیون و ۶۴۳هزار و ۲۰۶ یورو» ارز دولتی برای واردات تلفن همراه اختصاص داده شده بود، گفت از این میزان، «معادل ۱۴۶میلیون و ۴۰۷هزار و ۵۰۹یورو و ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار یوان و ۱۸میلیون و ۴۳هزار و ۱۵۰ درهم» در اختیار ۴۰ شرکت واردکننده تلفن همراه قرار گرفت. او اضافه کرد که این شرکت‌‌ها در مجموع ۳۹۳۸۳۱ گوشی وراد کردند و ۲۷۴۲۸۰ گوشی را در بازار فروخته‌‌اند.

به گفته دادستان تهران، متهمان پرونده حاضر، مدیران عامل برخی از این شرکت‌ها هستند.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اینکه این ۴۰ شرکت، به‌دلیل «گران‌فروشی» نزدیک‌به ۴۰میلیارد تومان سود داشته‌اند، خبر داد که «۱۶ شرکت پرونده‌های حاضر، درمجموع مبلغ ۲۷۸ میلیارد و ۲۸۹میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۳۶ ریال درآمد نامشروع تحصیل کرده‌اند».

دادستان تهران در این جلسه دادگاه، با رد دفاعیات متهمان، گفت که این افراد به «مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور ازطریق گرانفروشی» متهم‌اند و دادگاه در «تغییر عنوان اتهامی از مباشرت به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور» مختار است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More