شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۷ میلیارد یورو ارز دولتی، معادل هزینه ۵ ماه زندگی کل خانوارهای کارگری، به کشور بازنگشت

حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت ایران،‌ اعلام کرد ۱۷ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برای دو سال ۹۷ و ۹۸ هنوز به کشور بازنگشته است.

بر پایه آمار رسمی، این مبلغ برابر هزینه‌های نزدیک به پنج ماه زندگی حدود ۱۵ میلیون کارگر و ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور است.

رییس سازمان توسعه تجارت چهارشنبه پنجم شهریور میزان کل تعهدات ارزی مربوط به دو سال ۹۷ و ۹۸ را ۵۰ میلیارد یورو عنوان کرد و افزود از این میزان ۱۷ میلیارد یورو بازنگشته است.

زادبوم اشاره کرد: «مازاد ۱۷ میلیارد یورو نیز تعهدات ارزی بوده، ولی مربوط به شرکت‌ها و اقلامی‌ست که ارز را به قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان باز می‌گردانند که دولت متعهد آن است.»

عدم بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده به صادرکنندگان هم‌زمان با افزایش فشار تحریم‌ها و کمبود منابع مالی دولت بیشتر مورد انتقاد قرار گرفته است.

مقایسه این میزان ارز بازنگشته با هزینه یک ماه زندگی یک خانوار کارگری نشان می‌دهد با این مبلغ دولت می‌توانست معیشت نزدیک به ۱۵ میلیون کارگر و اعضای خانواده آن‌ها را برای حدود پنج ماه تامین کند.

این ارزیابی با محاسبه قیمت روز هر واحد یورو که به ۲۷ هزار تومان رسیده،‌ قابل انجام است. 

بنا بر گفته رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار در تیرماه، هزینه زندگی هر خانوار کارگری با افزایش طی بحران کرونا به دست‌کم شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

بر پایه برخی آمار، حدود ۱۵ میلیون کارگر در کشور زندگی می‌کنند که به همراه خانواده‌‌هایشان نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

 

افزایش اعتصاب‌ کارگری؛ اعتراف دولت به اشتباه

گزارش‌ها نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر، تعویق و تاخیر در پرداخت چندین ماه حقوق کارگران دلیل مشترک اعتصاب‌هایی بوده که در بخش‌های پتروشیمی،‌ صنعتی و سازمان‌های دولتی در حال افزایش و تکرار است.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ روز سه‌شنبه  «محدودیت منابع» کشور را تایید کرده و گفت «سخت‌ترین شرایط» پیش روی ما است.

از سویی محمدباقر نوبخت،‌ رییس سازمان برنامه و بودجه، هم اشاره کرده دولت در فروش نفت برای تامین منابع بودجه به دلیل تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو شده و تنها شش درصد از درآمد نفتی مورد انتظار در سال جاری محقق شده است.

با این حال، نوبخت به دفاع از تخصیص ارزهای ۴۲۰۰ تومانی پرداخت و گفت دولت همچنان پای آن «ایستاده» است.

اما برخی مقام‌های پیشین و کنونی دولت شروع به عقب‌نشینی از دفاع از آن کرده‌اند.

اکبر ترکان، مشاور عالی پیشین روحانی، روز سه‌شنبه طی یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: «در واقع تمام این ۴۰ سال مشغول تاراج ارز بودیم،‌ هیچ‌کس هم حواسش به این موضوع نبود.»

او افزود «بچه سوسول‌هایی که ریش‌هایشان در نیامده و پشت ماشین‌های چند میلیاردی در خیابان‌های تهران دور دور می‌کنند» پول‌هایشان از همین منابع ارزی تامین شد.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی،‌ هم گفته «از ابتدا» با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بوده و هنوز با آن مخالف است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More