شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتصاب‌های کارگری؛ کارگران معترض در قزوین مسیر خودروی نوبخت را بستند

اعتصابات کارگری در صنایع، کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی ایران در حالی ادامه می‌یابد که در قزوین کارگران معترض شرکت کنتورسازی راه خودروی حامل محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه،‌ را بستند.

ویدیوهایی که دوشنبه سوم شهریور در رسانه‌های اجتماعی منتشرشده نشان می‌دهد کارگران شرکت کنتورسازی که طی هفته‌های اخیر دست به اعتصاب زده‌اند،‌ با قرار گرفتن در مسیر خودروی حامل نوبخت که به مناسبت هفته دولت به قزوین سفر کرده خواستار رسیدگی او به مطالباتشان شدند.

این کارگران به همراه خانواده‌های خود ضمن سد راه کاروان مقام‌های دولت خواستار دریافت ۲۶ ماه حقوق معوق خود شده‌اند.

پس از متوقف شدن مسیر خودروها، نوبخت به میان کارگران رفت تا آن‌ها خواسته‌های خود را با او مطرح کنند.

کارگران معترض این کارخانه همچنین از مردادماه به دلیل «عملکرد نامطلوب مدیریتی» و عدم تعیین تکلیف این شرکت دست به اعتصاب زده و چندین بار مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده‌اند.

هم‌زمان، برخی گزارش‌ها حاکی است جمعی از کارکنان عوارضی قزوین به زنجان با پوشیدن لباس فرم دست به اعتراض در مقابل استانداری این استان زده‌اند.

عدم امنیت شغلی در پی الکترونیکی شدن پرداخت عوارض و عدم پرداخت مطالبات مزدی از جمله خواسته‌های این کارگران بوده است.

 

نیشکر هفت‌تپه؛ ۷۱ روز اعتصاب

در بخش صنعت و معدن کشور، نیشکر هفت‌تپه خوزستان و معدن سنگ‌آهن بافق شاهد اعتصاب کارگران بودند.

کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه با تداوم عدم تحقق مطالبات خود هفتاد و یکمین روز از اعتصابشان را برگزار کردند.

این کارگران، بعضا به همراه فرزند و خانواده خود،‌ در مقابل ساختمان فرمانداری شوش  دست به تجمع زدند.

با وجود سفر و مذاکرات شماری از مقام‌های قضایی،‌ دولتی و نمایندگان مجلس با آن‌ها طی ماه‌های گذشته، مطالبات این کارگران پرداخت نشده است.

این کارگران با حمل پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به پرداخت دستمزدها، بازگشت به کار کارگران اخراجی،‌ تعیین تکلیف وضعیت شرکت و رسیدگی به پرونده امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت،‌ شدند.

هم‌زمان برخی گزارش‌ و تصاویر منتشرشده از بافق در یزد نشان می‌دهد کارگران معدن سنگ‌آهن در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و حق بیمه خود از کار دست کشیده و اعتصاب کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکیست جمعی از کارگران مخابرات شیراز هم در اعتراض به مشکلات صنفی و قراردادی تجمع کردند.

 

اعتصاب در بیدبلند

در ادامه اعتصاب بخش پتروشیمی  و نفت که در هفته‌های اخیر گسترش یافته،‌ شماری از کارکنان اخراج‌شده پالایشگاه گاز بیدبلند در مقابل فرمانداری بهبهان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت اشتغال خود شدند.

این کارگران طرف قرارداد مپنا بوده و پنج ماه پس از قرارداد از کار خود اخراج شدند. کارگران  معترض می‌گویند پس از اخراج آن‌ها نیروهای جدید جایگزین شده‌اند.

در خوزستان همچنین کارگران شهرداری لالی در اعتراض به عدم پرداخت ۱۲ ماه حقوق معوق خود دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

روز یکشنبه نیز دست‌کم هفت تجمع اعتراضی و اعتصاب در شهرهای مختلف کشور برگزار شده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More