شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌های بین‌المللی به شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی: عدالت اجرا شود

به دنبال اعتراف ایران به هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی با  ۱۷۶ مسافر و خدمه مورد از سوی پدافند موشکی سپاه پاسداران، بریتانیا،‌ آلمان، افغانستان، روسیه، اوکراین و کانادا خواستار روشن شدن ابعاد مختلف این پرونده شدند.

 

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا بر ضرورت «یک تحقیقات بین‌المللی کامل، شفاف و مستقل» در این زمینه تاکید کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز اعتراف ایران به نقش داشتن سپاه پاسداران در ساقط کردن هواپیمای اوکراینی را «گام مهم» توصیف کرد و خواستار شفاف شدن بیشتر این فاجعه شد.

ادریس زمان سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز در دیدار با سفیر ایران در کابل، بر تشکیل گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخ‌دهی به خانواده قربانیان به‌ویژه مسافران افغان تاکید کرد.

همچنین نخست وزیر سوئد گفت که این حادثه باید «محکوم شود» و ایران نیز باید «مسئولیت کامل را برعهده بگیرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، که اولین رهبر جهان بود که با قاطعیت از نقش ایران در سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی سخن گفته بود، روز شنبه ۲۱ دی خواستار شفافیت و تحقیقات کامل و عمیق در این باره شد.

ترودو با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «اولویت اصلی ما روشن شدن این پرونده با انگیزه شفافیت و عدالت است.»

او ادامه داد: «این یک فاجعه ملی است و همه کانادایی‌ها عزادارند. ما با همه متحدان خود در این زمینه همکاری خواهیم کرد تا تحقیقات کامل و عمیق انجام شود». 

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز از فرصت اعتراف ایران به اشتباه خود استفاده کرد و گفت که اکنون زمان درس گرفتن از این حادثه است و ایران باید درباره پرونده هسته‌ای خود زمینه گفت‌وگوها را فراهم کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین روز شنبه، خواستار مجازات مقصران ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی و پرداخت غرامت از سوی ایران شد و در فیس‌بوک نوشت: «ما از ایران انتظار داریم که مقصران به عدالت سپرده شوند.»

رییس جمهور اوکراین با تاکید بر این بر لزوم «اعتراف کامل» ایران به تقصیر خود، همچنین خواستار «پرداخت غرامت»، «بازگشت اجساد قربانیان» و «عذرخواهی رسمی از مجرای دیپلماتیک» شد.

او همچنین با بیان این که «امیدواریم که تحقیقات بدون هیچ تاخیر و مانع عمدی ادامه یابد»، از ایران خواست که اجازه دهد همه چهل و پنج کارشناس اوکراینی به تمام جزئیات و اسناد پرونده دسترسی داشته باشند.

رئیس هواپیمایی اوکراین اینترنشنال نیز گفت که هرگز شک نداشت که این شرکت باعث سقوط هواپیما نشده است.

اوکراین پیشتر اعلام کرده بود که کارشناسان این کشور روز جمعه به ایران سفر کرده‌اند تا با بررسی جعبه‌های سیاه، بقایای هواپیما، محل سقوط آن و مکالمات میان خلبانان و برج مراقبت فرودگاه تهران، دلایل این سقوط را بیابند.

همچنین ساعتی پس از صدور بیانیه از سوی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، کنستانتین کوساچف، رییس کمیسون امورخارجه پارلمان روسیه اعلام کرد که ایران باید از این فاجعه «درس بگیرد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More